Koncem letošního ledna se Dan Ťok (ANO) stal nejdéle sloužícím ministrem dopravy v historii samostatného Česka. Právě ministerstvo dopravy se vyznačuje vysokou "úmrtností" ministrů. Dosud se jich tam vystřídalo už sedmnáct. Někteří ve funkci nevydrželi ani půl roku. I proto se před více než čtyřmi lety, kdy Ťoka do funkce jmenoval prezident Miloš Zeman, novináři bývalého šéfa Skansky neptali nejdříve na jeho cíle, ale očekávání, jak dlouho na pozici vydrží.

"Jsem přesvědčený, že se udržím delší dobu a kus práce udělám," odpovídal na otázky Ťok, který se dnes dá označit za maratonce mezi dosavadními ministry dopravy.

Přestože Ťok vydržel ve funkci dlouho, hned několikrát měl namále. Jeho odvolání požadoval koncem roku 2016 někdejší premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Tehdy se za Ťoka postavil šéf hnutí ANO Andrej Babiš. "Rozhýbal opravy dálnic, celá země je rozkopaná, rozjel projekty, které dlouho stály," hájil svého ministra.

Na jaře loňského roku při sestavování nové vlády už Ťok v Babišovi takovou oporu neměl. Ministr dopravy byl pod silnou palbou potenciálních koaličních partnerů kvůli stále se komplikující soutěži na nového správce mýta po roce 2020.

To nakonec vyvrcholilo až v Ťokovo prohlášení, že nechce být součástí nové vlády. "Mé finální stanovisko je takové, že v nové vládě nebudu. Hnutí říká, že potřebuje silnou koalici. A pokud ČSSD říká, že mě tam nechtějí, tak je to v pořádku, nechci nikomu bránit," prohlásil Ťok v polovině letošního května.

Související

Jako jeden z důvodů uvedl i své obavy ze sílícího vlivu komunistů, u kterých Babiš hledal oporu.

Do pár měsíců bylo vše jinak − Babiš se ministra zastal a Ťok vstoupil do vlády s tichou podporou komunistů.

Právě schopnost přehodnocovat svá rozhodnutí a otočit o 180 stupňů i v zásadních okamžicích je dnes jednou z vlastností, kterou Ťokovi odpůrci dlouhodobě kritizují. "Pan ministr Ťok je politický akrobat. Jeho schopnost udržet si místo je asi to jediné, co na něm mohu ocenit," kritizuje současného ministra dopravy jeho předchůdce Antonín Prachař.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak Ťokovi prošly otočky kolem mýta?
  • A kolik dostal celkem na pokutách za jmenování do funkcí bez výběrového řízení?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.