Pražský primátor Zdeněk Hřib (piráti) musel v pátek řešit první vážnou koaliční krizi. Z úst předsedy strany Spojené síly pro Prahu a současně předsedy TOP 09 Jiřího Pospíšila padaly dokonce výroky o možném konci koalice. Vše vyvolal pirátský nápad na získání anonymizovaných dat o spotřebě elektrické energie v pražských bytech.

Piráti nakonec ustoupili a analýzy na základě údajů společnosti PRE se vzdali. Podle primátora se na problematice prázdných bytů nakonec koalice shodla i bez přesných dat a to mu stačilo. Svou roli sehrálo i to, že jsou podle něj v Praze větší problémy s bydlením, které je třeba řešit - od pomalých stavebních řízení přes podporu družstevního bydlení po nezastavěné brownfieldy.

Koaliční jednání jste v pátek uzavřeli s tím, že prázdné byty jsou v Praze problém a že ho budete řešit pozitivní motivací majitelů, aby byty pronajímali. Sám jste však před jednáním říkal, že nikdo neví, jestli prázdné byty problém jsou, a chtěl jste si to ověřit analýzou odběru elektrické energie. Od té jste ale na nátlak předsedy TOP 09 Jiřího Pospíšila ustoupil. Jak se můžete v koalici shodnout, že nějaký problém je, když to vlastně nevíte?

Existují orientační údaje o nové zástavbě, které vycházejí z dat developerů. A ty říkají, že může být ponecháno ladem až kolem třiceti procent tamních bytů. Takže v nové zástavbě je problém známý. My jsme se teď jen shodli na tom, že problém je i ve starší zástavbě. To je pro mě zásadní. Tím pádem jsme se přiklonili na stranu těch, kteří přesně tohle už delší dobu tvrdí, a shodli jsme se, že to budeme řešit. Je ale třeba říct, že ač jsou prázdné byty samozřejmě problém, jeho řešení nás samo o sobě v krizi dostupnosti bydlení nespasí. Jsou tady mnohé další faktory, které krizi způsobují.

Můžete je shrnout?

Je to například pomalost stavebních řízení nebo stavební uzávěry, které blokují výstavbu na brownfieldech.

Na tom všem už ale paralelně pracujeme. Navýšili jsme počet systemizovaných míst pro úředníky na magistrátním stavebním úřadu, aby se urychlilo odvolací řízení. Mimo to máme projekt na měření lhůt řízení, takže bychom měli být schopni říct, jestli se stavební řízení náhodou nezpožďuje kvůli stížnostem třetích stran. Radní Adam Zábranský řeší opravy městských bytů, tak aby se v nich dalo bydlet, a náměstkyně Hana Marvanová otázku podpory družstevního bydlení. Dále se chceme přihlásit do programu Výstavba, který by mělo ministerstvo pro místní rozvoj co nevidět spustit,
čímž získáme další peníze na stavbu sociálního bydlení. To jsou asi ty nejzásadnější věci.

Související

Majitele prázdných bytů chcete k jejich pronajímání přesvědčit pozitivní motivací. Jak to má fungovat?

Jde nám o to, aby si lidé ideálně kupovali byty pro sebe k bydlení, a pokud už je kupují jako investici, tak aby je nabízeli k pronájmu. To lze podpořit například daňovými úlevami. Tedy například tím, že se osvobodí příjmy z pronájmů od daně z příjmů. Tím by mohlo dojít ke zvýšení motivace vlastníků své byty pronajímat.

Pak je tady družstevní bydlení. Tam jde o to, že když si dnes koupíte byt na hypotéku, máte možnost si odečíst ze základu daně fyzických osob úroky z úvěru, zatímco u družstevního bydlení nic odečíst nemůžete a to ho znevýhodňuje. To chceme změnit. Není to nový nápad, už tady párkrát byl, ale nenarazil na úrodnou půdu.

Těch opatření je asi možné vymyslet více, tohle jsou jen příklady, které jsou relativně jednoduše realizovatelné.

Daňové úlevy připraví státní, případně městský rozpočet o peníze. Naopak daň na prázdné byty, o níž se spekulovalo, by do rozpočtu města peníze přinesla. Právě takto získané prostředky třeba v kanadském Vancouveru využívají ke stavbě dostupného bydlení. Není škoda, že se koalice od takového řešení odřízla?

I ve Vancouveru jde hlavně o motivaci a výtěžek z daně je až vedlejší. A díky motivaci se jim podařilo snížit počet prázdných bytů o patnáct procent. Hlavní cíl musí být, aby ve městě bydleli lidé. Město totiž dostává peníze od státu na základě počtu obyvatel a jedině tak získáme další příjmy, díky kterým budeme mít na stavbu infrastruktury a její provoz. Stavíme chodníky, tramvajové koleje, osvětlení a zajišťujeme provoz MHD a platíme to právě z peněz, které dostáváme za obyvatele. Když ale ve městě v nějaké oblasti nikdo nežije, třeba kvůli prázdným bytům, město tam buduje chodníky a kanalizaci, které nikdo nepoužívá. To pochopitelně není ekonomický model, který by byl dlouhodobě udržitelný.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.