Příští týdny budou pro ředitelku Cermatu Michaelu Kleňhovou náročné. Poprvé bude v čele Cermatu zodpovídat za maturitní testy a přijímačky. Kvůli chybám, které se v nich loni objevily, přitom skončil její předchůdce Jiří Zíka. "Budeme sledovat podněty na sociálních sítích. Naši odborníci okamžitě vyhodnotí každou informaci týkající se potenciální chyby v testu," říká Kleňhová.

HN: Co jste udělali pro to, aby se neopakovaly chyby, které se vyskytly v zadání u loňských přijímacích testů a v zadání státních maturit?

Již na podzim jsme zavedli opatření, která mají za cíl minimalizovat riziko potenciální chyby při vytváření testů jednotné přijímací zkoušky.

Zejména byly personálně a organizačně posíleny týmy, které je připravují. Také jsme navýšili počty expertů ve validačních komisích, kteří kontrolují nezávadnost testů po ukončení zkoušek. Členy těchto komisí navíc budeme častěji obměňovat tak, abychom snížili riziko případné profesionální slepoty při kontrole testů. V rámci Cermatu je od podzimních termínů maturitní zkoušky posílený i bezpečnostní monitoring a systém vnitřní komunikace. Takže budeme moct lépe vyhledávat podněty ze sociálních sítí, médií nebo od veřejnosti a následně na ně reagovat. Naši odborníci okamžitě vyhodnotí každou informaci týkající se potenciální chyby v testu.

HN: Lze vůbec vyhodnocení jednotných zkoušek a testů z maturit udělat bezchybně?

Pokud v jakémkoliv procesu hraje roli lidský faktor, nelze riziko chyby úplně vyloučit. Naším cílem je zásadní rizika co nejvíce minimalizovat. V tomto ohledu byly podniknuty potřebné kroky a opatření, které by měly napomoci bezproblémovému průběhu maturitní zkoušky.

HN: Co říkáte na krok ministra školství Roberta Plagy, který chce vrátit hodnocení slohů do kompetencí škol?

Návrat písemných prací a ústních zkoušek je jedním z bodů navrhované novely školského zákona. Naším úkolem je především realizovat úkoly, které nám zadá ministerstvo. Pokud bude novela schválena, jsme připraveni nový model maturitní zkoušky nastavit.

HN: Z jakého důvodu si myslíte, že ministerstvo tento krok podniklo?

Nemohu mluvit za ministerstvo. Nicméně v důvodové zprávě ministerstvo uvádí, že změny jsou nezbytné z důvodu posílení vztahu mezi učitelem a žákem. Změny by měly docílit toho, že učitel bude mít možnost žákovi podrobně vysvětlit hodnocení, zodpovědět jeho případné dotazy. Novela reaguje na kritiku odborné veřejnosti, že písemné práce jsou hodnoceny anonymně bez znalosti specifik písemného projevu dotyčného žáka v průběhu středního vzdělávání. Ministerstvo návrhem reaguje mimo jiné i na kritiku některých odborníků, že je centrální hodnocení slohových prací k maturantům nespravedlivé a současné nastavení ústní zkoušky odrazuje maturanty od četby.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.