Šestnáct bodů na třech stranách A4 jsou podmínky, které musí splnit čtyři uchazeči o dodávku 210 pásových bojových vozidel pěchoty. Do začátku května mají ministerstvu doložit, že podmínky, jejichž detaily nejsou veřejně známé, jsou schopni splnit. Vzhledem k tomu, že jde o historicky největší tendr české armády za zhruba 52 miliard korun, se napjatě čeká, zda všichni podmínky splní či zda někdo nebude soutěž, kterou chce ministerstvo uzavřít už letos, napadat.

Čtyři firmy nyní tvrdě pracují na tom, aby alespoň na papíře splnily podmínky české armády – nebo aby je zpochybnily a tendr přinejmenším prodloužily. K tomu jim může nahrávat třeba fakt, že ministerstvo obrany ani na druhý pokus nevysoutěžilo právní poradce, kteří by měli pomoci s přípravou smlouvy o nákupu vozidel. Ministerstvo také smluvně zakázalo uchazečům se k tendru vyjadřovat bez vlastního úředního souhlasu, firmy tak prakticky přestaly k tendru poskytovat jakékoliv informace.

Pro české vojáky v této fázi tendru připadá v úvahu vozidlo Lynx německého koncernu Rheinmetall, vozidlo Puma taktéž německého konsorcia PSM, stroj Ascod II americké firmy GDELS a CV90 britsko-švédské firmy BAE. Z toho, co armáda zveřejnila, se zdá, že přinejmenším Puma je mimo hru: Češi chtějí věž s osádkou, zatímco tento německý stroj vyvinutý pro bundeswehr, je stavěný jen pro věž bez osádky. Puma nesplňuje ani další podmínku, tedy uvézt tři členy osádky a osm členů výsadku. Vedle věže a zbraně hrají podstatnou roli při výběru BVP i schopnost napájet dnešní i budoucí technologie elektřinou nebo celková váha stroje.

Zbývá vám ještě 80 % článku

Co se dočtete dál

  • Jaké jsou argumenty pro a proti bezosádkové a osádkové věži?
  • Proč je důležité zajištění dostatečné elektrické energie pro BVP?
  • A jakou roli hraje váha těchto strojů?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se