Nový ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) v pátek odvolal generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Kroupu. Jeho nástupcem jmenoval od 6. května Pavola Kováčika. Kremlík to uvedl na svém twitterovém účtu, informaci potvrdilo ministerstvo dopravy. Kroupa řekl České televizi (ČT), že odchází víceméně po vzájemné domluvě, po více než čtyřech letech v čele ŘSD se "cítí utahaný".

Podle Kremlíka by nový šéf silničářů Kováčik, který dosud působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), měl zrychlit dopravní výstavbu. Kroupu chce ministr v resortu udržet. "Nabídl mi mimo jiné místo na ministerstvu," řekl Kroupa ČT. Zda ho ale přijme, rozhodnut není, zvažuje také odchod do soukromého sektoru. Nyní si vezme dva měsíce dovolenou a popřemýšlí, co dál, řekl.

Pavol Kováčik (56)

V uplynulém roce působil jako předseda dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), jeho zvolení do rady loni v dubnu navrhlo hnutí ANO, za úkol tehdy dostal zrychlit dopravní výstavbu.

Kováčik má za sebou bohatou kariéru ve stavebních firmách i společnostech spojených s dopravou. Působil mimo jiné jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice (2010 až 2014) nebo investiční ředitel slovenské Národní dálniční společnosti (2014 až 2016). Vystudoval někdejší Vysokou školu dopravy a spojů v Košicích, kde získal i titul kandidáta věd (dnešní PhD.), v roce 2004 dokončil program MBA na Vysoké škole ekonomie a managementu v Praze.

Původní profesí strojař začínal v žilinském vývojovém a zkušebním podniku ZVU VURAL, po listopadu 1989 působil jako broker na akciovém trhu. Na přelomu století se poprvé dostal do vedení Inženýrských staveb Košice, kde působil nejprve dva roky, aby se později do čela firmy vrátil.

Pavol Kováčik  řadu let působil během své kariéry také v Česku, koncem 90. let mimo jiné zasedal v představenstvu společností Pozemní stavby Zlín nebo pražského Armabetonu, kde byl v letech 1999 až 2000 i předsedou představenstva. Poté krátce působil ve zbrojním průmyslu, a to jako předseda představenstva společnosti Zbrojovka Brno Arms. Počet firem, v jejichž orgánech zasedal, je ale podle obchodního rejstříku ještě mnohem vyšší.

V minulosti Kováčik působil také jako prezident Svazu stavebních podnikatelů Slovenska, od roku 2012 pak zasedá v představenstvu Slovensko-české obchodní komory.

Kroupa své odvolání čekal. "Signalizoval jsem už bývalému ministrovi (Danu) Ťokovi, že jsem unavený a že bych byl rád, kdybychom se bavili o tom, jak dál pokračovat. S ministrem Kremlíkem se známe. Odešel jsem po vzájemné domluvě," řekl Kroupa. Za svůj úspěch považuje stabilizování ŘSD a výstavbu dálnic. Odmítá, že by se za jeho vedení málo stavělo. Věří, že Kováčik bude v nastavené práci pokračovat.

Kováčik má podle ministra také zefektivnit řízení mimořádných událostí v provozu. Kremlík chce, aby ŘSD případné komplikace v provozu řešilo rychleji a transparentně. "Řidiči musí mít při nehodách nebo překážkách na silnicích dostatek informací, aby mohli na situaci okamžitě reagovat," dodal Kremlík. Nový šéf ŘSD by měl o postupu jednat také s policií a kraji.

Sám Kováčik v rozhovoru pro server E15.cz uvedl, že jednou ze změn, kterou chce v provést, je ústup od nejnižší ceny coby hlavního kritéria ve veřejných zakázkách. „Je to trend v Evropě. Vyspělé země už před několika lety začaly opouštět kritérium nejnižší ceny jako nevýhodné, které ne vždy přináší nejlepší hodnotu,“ říká Kováčik.

Kováčik dosud působil jako předseda dozorčí rady SFDI a na ministerstvu byl členem expertního týmu pro přípravu projektu PPP na dálnici D4. V minulosti působil také jako investiční ředitel Národní dálniční společnosti na Slovensku nebo jako předseda představenstva Inženýrských staveb Košice.

Kroupa byl v čele ŘSD od prosince 2014. V posledních měsících byl veřejností kritizován kvůli tempu výstavby a modernizace dálnic. Vyčítána mu byla také situace z loňského prosince, kdy se kvůli zpoždění oprav D1 a hustému sněžení tvořily na páteřní dálnici mnohahodinové kolony.

Kováčik je také podle oficiálních stránek Svazu stavebních podnikatelů Slovenska veden jako jeho prezident.

V Česku je rozestavěno 39 dálnic a silnic první třídy. Jde o 140 kilometrů nových dálnic, 52 kilometrů oprav dálnice D1 a 63 kilometrů silnic první třídy. Letos by mělo být otevřeno zhruba 26 kilometrů nových dálnic, loni stát zprovoznil čtyři kilometry. V ČR je v současnosti zprovozněno 1248 kilometrů dálnic a přes 5642 kilometrů silnic první třídy.

Související