Zhruba 25 procent bakterií v peří ptáků je schopno produkovat bakteriociny, tedy látky podobné antibiotikům. Pomáhají ptákům v boji s patogeny, ačkoliv se vědci dříve domnívali, že tyto látky peří poškozují. Objev učinili vědci z Ústavu biologie obratlovců Akademie věd České republiky, České zemědělské univerzity, Univerzity Karlovy a Univerzity Palackého v Olomouci, kteří svá zjištění publikovali v mezinárodním časopise Nature.

Kromě boje s patogeny pomáhají bakterie podle autorky studie Veroniky Gvoždíkové Javůrkové z Ústavu biologie obratlovců se zajišťováním takové mikroflóry v peří, která udržuje ptačí opeření v optimální kondici.

Ptačí peří je kožní derivát tvořený zrohovatělou pokožkou. "Doposud bylo obecným názorem, že v peří převažují mikroorganismy, které ho spíše poškozují. Nová studie to vyvrací," uvedla Javůrková.

Studie dále podle vědců dokládá, že společenství mikroorganismů jsou druhově specifická. "To znamená, že každý ptačí druh si nese na povrchu těla svou vlastní komunitu bakterií," dodala Javůrková. Vliv na složení společenství má podle vědců také prostředí, ve kterém se pták pohybuje.

Z celkového množství bakterií v peří dále dvanáct procent tvoří takzvané keratinolytické, které umí pero rozložit. Součástí objevu byl i fakt, že 92 procent z těchto bakterií umí také produkovat antibiotické látky. "Předtím se i pro ně primárně předpokládala pouze ta negativní funkce, ale umí mezi těmito funkcemi přepínat a za určitých podmínek vytvářet i antibiotika. Bakterie - tedy spíše než poškozující funkci - má funkci nezastupitelnou při ochraně povrchu těla svého hostitele," řekla Javůrková.