Praha představila první vítěze výtvarné soutěže na plánované stanice metra D. Ve stanici Pankrác se objeví umělecká práce Jakuba Nepraše, stanici Olbrachtova vyzdobí Vladimír Kokolia. Výtvarníci budou dále spolupracovat s architekty obou stanic.

Výtvarná soutěž na další tři stanice bude pokračovat na podzim, uvedli na čtvrteční tiskové konferenci zástupci magistrátu, dopravního podniku, Národní galerie a Metroprojektu. Jednotící linií metra D bude modrá barva a také mobiliář.

Pankrác jako interaktivní stanice

V případě stanice Pankrác zvítězil Jakub Nepraš, který si jako dominantní prvek vybral pohyblivé nanočástice. Pracuje s tématy jako evoluce, společnost, pokrok nebo věda. Zároveň se ale snaží o návrat k přírodní podobě. Jeho dílo by mohli lidé vnímat jako pohled do akvária, řekl.

Na rozdíl od současných stanic metra má být stanice Pankrác na lince D interaktivní. Nepraš počítá s instalací velkoplošné LCD obrazovky, která bude prostor opticky zvětšovat. "Projekce se bude měnit s denní dobou. Večer barvy zteplají a animace se kvůli lepšímu spánku zpomalí," dodal Nepraš. Zároveň také uvedl, že se stanice při příjezdu soupravy rozzáří a začne být aktivnější. 

Některé instalované objekty mají také rotovat při průvanu, který je pro metro typický. Díky uměleckým instalacím se v nevšední zážitek promění i jízda výtahem. Interaktivní stěny mají při jízdě výtahu vytvořit pocit, že z něho při jízdě tryská energie.

Stanici Olbrachtova ozdobí čekající cestující

Stanice Olbrachtova bude výrazně klidnější. Malíř Vladimír Kokolia pracoval s pojmy každodennost a všednost. Nechtěl, aby jeho dílo bylo do očí bijící, ale bylo vnímáno spíše podprahově, uvedl. 

Rozhodl se zúročit moment čekání, kdy lidé nevědí, kam s očima. "Při určitém způsobu koukání se plošná textura začne jevit jako prostorový obraz. Obvykle si to vyžádá víc než pár vteřin, ale cestující tento čas mají," uvedl Kokolia. Na klenbách stanice se tak objeví soubory figur zabraných shora.

Metro D by podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) mělo být vlajkovou lodí nejen po technologické, ale i umělecké stránce. "Bude ukazovat, že dopravní podnik na to má. Je to jedna z největších firem v Česku," uvedl s tím, že si může dovolit využít schopnosti těch nejlepších odborníků. Zároveň se tímto krokem Praha vrací do 70. a 80. let, kdy metro mělo být "výkladní skříní" a na jeho výzdobě se umělci podíleli, řekl dále.

Na stanice Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory by měla být soutěž vypsána v září nebo říjnu. Na stanice Libuš, Písnice a Depo Písnice pak na jaře 2020. Náklady na výtvarné práce nechce město uvádět s tím, že v celkovém rozpočtu jsou to promilové sumy, doplnil Sheinherr.

Vypsání architektonických soutěží žádaly v petici tisíce lidí. Město poté přislíbilo alespoň výtvarnou soutěž, která by nezasahovala do již schváleného projektu. Podle Scheinherra se díky této soutěži nové pražské metro vyrovná svým světovým konkurentům.

Podobu stanic teď umělci budou řešit s Metroprojektem. "Pro nás projektanty tím začíná další etapa práce, na kterou se těším nejen já, ale i architekti, což je pan Pavel Sýs a Patrik Kotas. Domlouváme se s vítězi soutěží, abychom je zapracovali do projektu," uvedl šéf Metroprojektu David Krása.

Dopravní podnik hledá architekta metra

Pražský dopravní podnik vypsal výběrové řízení na architekta metra. Architekt by se měl věnovat péči o umělecky cenná díla ve stanicích metra ze 70. a 80. let. V případě vzniku nových staveb by měl být garantem jejich architektonické kvality. Nastoupit by měl od září, případně října, uvedl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).

Pozice architekta metra v historii pražského dopravního podniku podle Scheinherra vznikne poprvé. Díla, která v metru v 70. a 80. letech vznikla, jsou z velké části poničená, v některých případech i zakrytá. Prvním z úkolů architekta by měla být jejich pasportizace, uvedl Scheinherr. "Měl by se zajímat o vizuální smog, měl by zaštiťovat jednotný informační a navigační systém," řekl. U rekonstrukcí by měl garantovat, že se nebude hledět jen na technickou stránku, ale zohledněna bude i stránka umělecká.

Podle informací k pozici na webu dopravního podniku bude dále členem poroty architektonicko-výtvarných soutěží, bude zajišťovat osvětovou a publikační činnost. Dopravní podnik nabízí benefity v celkové výši 60 tisíc korun za rok.

Městský dopravní podnik vznikl v roce 1897 pod názvem Elektrické podniky královského hlavního města Prahy. Na akciovou společnost, s jediným akcionářem, kterým je hlavní město, byl přeměněn v roce 1991. Zaměstnává kolem 11 tisíc lidí.