Česká média jsou pod tlakem veřejnosti a politiků, část mediálního trhu navíc stále nepřímo ovládá premiér Andrej Babiš, uvádí zpráva Evropské novinářské federace (EJF), na kterou upozornil zpravodajský server iRozhlas. Česko by podle týmu mezinárodních odborníků mělo věnovat pozornost financování soukromých i veřejnoprávních médií a nezávislé a kvalitní žurnalistice. Babiš zprávu označil za "nesmysl" a odmítl ji komentovat.

Napojení premiéra na česká média je první problematikou, kterou se zpráva EJF zabývá. Babiš podle zjištění EJF "de facto vlastní 30 procent soukromých médií v zemi" a tato média o premiérovi informují příznivě i poté, co je převedl do svěřenského fondu. Blízký vztah médií a premiéra je "v demokracii absolutně nepřípustný", píše EJF. Instituce doporučuje přehodnotit zákon o střetu zájmů, takzvaný lex Babiš, případně dohlížet na jeho lepší dodržování.

"Takové nesmysly komentovat nebudu," řekl Babiš českým novinářům v noci na pátek po jednání na summitu EU v Bruselu. "Já žádná média nevlastním," dodal.

EJF si také všímá, že média, která se k Babišovi staví kriticky, premiér často veřejně napadá a snaží se je zdiskreditovat. Silné kritiky se těmto médiím, jež zpráva jmenovitě nezmiňuje, dostává podle federace i ze strany prezidenta Miloše Zemana a dalších politiků.

Českým veřejnoprávním médiím, která jsou podle EJF obecně uznávaná, hrozí přísnější kontrola ze strany vlády a parlamentu, který rozhoduje o složení rad a schvaluje hospodářské zprávy. EJF to vnímá jako hrozbu pro nezávislost těchto médií, která může vést k autocenzuře i k zasahování do jejich nezávislosti. Organizace doporučuje zrušit nutnost schvalování výročních zpráv a zachování současné podoby financování skrze koncesionářské poplatky.

Související

Média kromě tlaku ze strany státních činitelů podléhají také veřejnosti a inzerentům. Česko se v žebříčku mezinárodní organizace Reportéři bez hranic za posledních pět let propadlo ze 13. místa na letošní 40. pozici, upozorňuje EJF.

Digitalizace a ústup takzvaných tradičních médií znamenaly úpadek mnoha zavedených médií, která přešla pod vlastnictví oligarchů; v Česku je proto třeba zavést udržitelné obchodní modely, které mohou získat podporu evropských institucí a rozvíjet například investigativní žurnalistiku.

Ve složité situaci se nacházejí regionální média, která v nezávislé a nestranné podobě téměř neexistují; "jsou spíše marketingovým nástrojem podnikatelů a oligarchů nebo hlásným prostředkem politických kampaní", uvádí EJF. V zemi rovněž chybí kvalitní žurnalistika. Důvodem podle federace může být jak nedostatek prostředků v médiích, tak neuspokojivé vzdělávání novinářů. Narůstá i počet nedůvěryhodných internetových portálů, kvůli kterým Češi obtížně poznávají, kterým médiím mohou důvěřovat.

K hodnocení EJF dospěla na základě návštěvy ČR a setkání s více než desítkou mediálních odborníků a pracovníků, politiků a akademiků. Český mediální prostor posuzovalo pět mediálních odborníků a novinářů, včetně předsedkyně dozorčí rady Evropského centra pro svobodu tisku a médií (ECPMF) Lucie Sýkorové a prezidenta Syndikátu novinářů České republiky Adama Černého.

Související