Čeští astronomové sledováním z hvězdárny v Ondřejově nedaleko Prahy potvrdili objev unikátního systému horké hvězdy a hnědého trpaslíka, který zaznamenal satelit TESS americké vesmírné agentury NASA. V tiskové zprávě to v úterý oznámil Pavel Suchan z Astronomického ústavu Akademie věd ČR. Vesmírné těleso TOI-503b je podle ústavu prvním hnědým trpaslíkem potvrzeným ondřejovskou hvězdárnou. Hnědý trpaslík je objekt považovaný za přechod mezi planetou a hvězdou.

Satelit TESS, vypuštěný do vesmíru loni v dubnu, má objevovat nové exoplanety, tedy planety obíhající jiné hvězdy než Slunce. Pomocí čtyř kamer zjišťuje pokles světla hvězd způsobený jinými tělesy. Tak byla objevena i horká hvězda TOI-503 a její souputník, hnědý trpaslík TOI-503b. "Jelikož je to první systém s hnědým trpaslíkem v okolí podobné hvězdy, bude zajímavé studovat a pochopit jejich vzájemnou interakci," sdělil vedoucí skupiny exoplanet v Astronomickém ústavu Petr Kabáth.

"Hnědý trpaslík je nesmírně fyzikálně zajímavý objekt, o němž se vede mnoho diskusí. Stejně je to i v případě hvězd typu TOI-503. Objevení tohoto systému se dá vnímat jako jakési vzájemné přemostění, které nám umožňuje nový náhled na tyto objekty. To má velký význam pro pochopení jejich vzniku a vývoje," doplnil student doktorského programu Ján Šubjak, který při analýze dat z Ondřejova a dalších observatoří spolupracoval s týmem z Harvardovy univerzity v USA i odborníky z dalších zemí.

Satelit TESS má pomoci najít i menší exoplanety, protože dřívější pozorování pomocí pozemních dalekohledů zaznamenala podle astronomů hlavně obří planety. S pomocí TESS v kombinaci s pozemními dalekohledy je možné studovat hmotnost, velikost, hustotu a oběžné dráhy řady planet, včetně těch podobných Zemi v obyvatelné zóně jejich mateřské hvězdy.