Pokutu 815 tisíc korun vyměřil Liberecký kraj společnosti Arriva za problémy v železniční dopravě. Hlavním důvodem je nefunkční odbavovací systém a také informační systém ve vlacích, který byl ještě na začátku ledna v němčině. Zpožďování vlaků bylo největším problémem v prvních dnech po zahájení provozu 15. prosince, situaci se ale velmi rychle podařilo stabilizovat a vlaky pak už jezdily většinou na čas, řekl v úterý ČTK Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Arriva, zatím rozhodnutí nedostala, proto ho nechtěla komentovat. Vyměřená sankce se týká jen období od 15. prosince do konce loňského roku. Nemusí být konečná, některé problémy přetrvávaly i na počátku letošního roku. "Vlaky už mají informační systém v češtině, firma ale stále nemá nový odbavovací systém," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj).

Arriva v Libereckém kraji od poloviny prosince zajišťuje rychlíkové spoje z Tanvaldu na Prahu a z Nového Boru na Kolín, které objednává ministerstvo dopravy. Zajišťuje i regionální vlaky z Liberce přes Turnov a Starou Paku do Lomnice nad Popelkou a mezi Tanvaldem a Železným Brodem.

Problémy byly zpočátku s velkým zpožďováním spojů, které se ale postupně zlepšilo. Podle informací společnosti Korid LK, jež dopravu v kraji koordinuje, jezdilo už na počátku roku 90 procent vlaků na čas a průměrné zpoždění bylo pod dvěma minutami.

Arriva již dříve slíbila, že problémy opraví. "Start našich vlakových linek jsme nezvládli na sto procent a všem, kteří to při své cestě pocítili, bychom se rádi omluvili. Všichni pracujeme 24 hodin denně na tom, abychom dali vše do pořádku," uvedl dříve pro HN ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

Arriva není první dopravce, který dostal od Libereckého kraje pokutu za nedodržování smluv. Českým drahám vyměřil kraj v roce 2014 sankce za bezmála 27 milionů korun. Spor dokonce mířil k soudu, obě strany se nakonec dohodly mimosoudně a České dráhy za pochybení zaplatily zhruba sedm milionů. Za nedodržování jízdních řádů nebo nasazování starších autobusů pokutoval Liberecký kraj i autobusové dopravce. Pokuty za více než milion korun dostaly BusLine nebo ČSAD Liberec, téměř 370 tisíc korun musela za prohřešky zaplatit ČSAD Česká Lípa.

O sankcích vůči společnosti Arriva vlaky bude v únoru rozhodovat i Zlínský kraj. Především v prvních dnech platnosti nového jízdního řádu nabírala část spojů dopravce zpoždění desítky minut a společnost řešila i v tomto regionu problémy s odbavovacím systémem.

"Dosavadním vývojem jsme velmi nepříjemně překvapeni. Žádný z problémů, jako třeba nefunkční odbavovací či informační systém, nebyl dopravcem předem avizován," řekl na konci minulého roku HN náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek (KDU-ČSL).

Ještě před zahájením provozu na českých železnicích uvedl pro HN šéf Arrivy Daniel Adamka: "Rozšiřujeme vozový park z původních šesti téměř na 60 dieselových jednotek. Na zahájení provozu jsme se připravovali zhruba rok."

Arriva patří pod německého dopravce Deutsche Bahn a v budoucnu se hodlá přihlásit do výběrových řízení na provozování regionální dopravy v pěti krajích a v budoucnu zájem provozovat i některou z hlavních dálkových linek v zemi.