Nabízíme bavlněné tkaniny na výrobu roušek." Nebo "nabízíme volné kapacity k šití roušek, protože jsme přišli o část zakázek ze zahraničí". Podobných nabídek přibylo ve veřejné skupině na Facebooku, kde textilní firmy nabízí materiál či volné ruce. Skupinu zřídila Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu (ATOK), jež zastupuje 61 českých výrobců, aby pomohla svým členům najít zákazníky.

Opatření proti šíření koronaviru bude mít na textilní průmysl podle prezidenta ATOK Jiřího Grunda kritický dopad. Mnohé z firem z oboru musely svou výrobu omezit, především výrobci technického textilu pro automotive. Jiné byly nuceny zavřít své prodejny nebo nemají zaplacené dodávky. "Poměrně velká skupina výrobců, která má konfekční kapacity, v současné době přešla téměř výhradně na šití roušek," popisuje Grund.

Výrobu roušek, které nyní chybí zejména zdravotníkům, vzaly do svých rukou tisíce lidí. Například síť galanterií Stoklasa, která má 13 prodejen po Česku, minulý týden zaznamenala až 200procentní nárůst zákazníků v obchodech a na e-shopu oproti běžnému týdnu. "Od úterý do pátku náš sklad opustilo přes 18 tisíc metrů látek," říká Leo Stoklasa, šéf firmy. Podnik teď prodává hlavně bavlněné látky, ale i šňůry, pruženky či nitě.

Ochranné pomůcky

Výrobě pomůcek, které chrání před nákazou koronavirem, se nyní věnují i veřejné instituce a firmy mimo textilní či zdravotnický průmysl.

◼ Technická univerzita Liberec vyvinula nanovlákenné filtry, které se dají vkládat do roušek, i těch podomácku vyrobených. Jednorázový filtr dokáže zachytit až 90 procent částic a patogenů, tedy virů a bakterií. Univerzita dokáže vyrobit tři tisíce filtrů denně, s pomocí dalších firem by jich zvládla i 20 tisíc denně.
◼ Pražské ČVUT vyvinulo respirátory, které lze tisknout na 3D tiskárnách a jejich filtr může nositele chránit před nákazou koronavirem až týden. Škola by měla respirátory začít vyrábět od příštího týdne sériově, především pro nemocnice.
◼ Průhledné ochranné štíty začal pro nemocnice a lékaře vyrábět také podnikatel s 3D tiskárnami Josef Průša.

100 korun

Zhruba na tolik vyjde jedna rouška od zavedených textilních firem. I když je poptávka velká, textilní průmysl to zachránit nemůže.

K domácnostem se přidávají také zmíněné oděvní podniky. Na společnost Koutný Prostějov se obrátili místní záchranáři, podniky i Fakultní nemocnice Olomouc, takže minulé úterý firma překopala výrobu z obleků na roušky. Běžnou produkci podnik utlumil. "Výrobní kapacitu máme vyprodanou do začátku dubna. Tento týden ušijeme 14 tisíc roušek," říká Pavel Koutný ml., spolumajitel firmy.

Značka Pietro Filipi plánuje v tomto týdnu ušít až 30 tisíc roušek. Majitel firmy Michal Mička chce výrobou roušek nahradit ušlé tržby ze zavřených prodejen, ale také pomoci − roušky firma darovala třeba do domovů důchodců. Celkem na šití těchto pomůcek pracuje 70 lidí v šesti továrnách. I tady se běžná výroba zastavila a látky určené pro jarní a letní kolekci padnou na roušky.

Výrobce zimních čepic či svetrů Kama šije roušky třeba pro obecní úřady z okolí, prodejny potravin či nemocnice. I tato firma kvůli tomu pozastavila velkou část běžné výroby. "Minulý týden jsme ušili a zdarma rozdali přes tisíc roušek. Dál by to pro nás ale bylo ekonomicky nemožné, proto jsme začali roušky prodávat," říká majitelka rodinné firmy Mahulena Pertlová. Tento týden Kama vyrobí tři tisíce roušek a začala je prodávat i na svém e-shopu. Jednu prodávají za 100 až 120 korun, podle typu. Zatím si jich lidé koupili asi 800.

Pietro Filipi o prodeji na e-shopu neuvažuje, rozjel ale komerční šití roušek pro banky nebo obchodní řetězce. Velký zájem od firem zaznamenal i Jakub Lohniský, zakladatel pánské značky Le Premier, která šije obleky či košile. "Od minulého pondělí jsme ušili osm tisíc roušek, z toho jsme asi tisíc rozdali a zbytek prodali. Aktuálně máme poptávku po 25 tisících kusech," popisuje Lohniský. Podniky podle něj chtějí na roušky i své logo, potisk nebo firemní barvy. Jedna rouška je vyjde přes e-shop také zhruba na stokorunu.

Materiálu, tedy kvalitních bavlněných látek, zatím mají oslovené firmy dost, i když se jich většina dováží. Například galanterie Stoklasa bere část látek z jiných evropských zemí i ze světa. "Ty úplně nejlepší roušky jsou vyrobeny z tkanin s antibakteriální úpravou, které teď ve velkém vyrábí české textilky, například Mileta," popisuje Grund z ATOK. Pietro Filipi nyní šije roušky z italských látek, textilky v Itálii však podle Mičky v pondělí zavřely výrobu, a tak další dodávky nejsou jisté. "Uvidíme, jaký dopad to bude mít na byznys," míní majitel firmy, kterou několik předchozích let stavěl na nohy.

Jak situace kolem koronaviru dopadne na celý textilní průmysl v Česku, kde se protočí kolem 57 miliard korun ročně, bude podle Grunda z ATOK záležet na rychlosti pomoci státu. Výroba roušek tento trh podle něj nezachrání. Oděvní podniky udělají na celkových tržbách asi 15 procent. "Situace je kritická. Dodavatelé v březnu neodebrali vyrobené zboží a za starší dodávky nezaplatili, protože se sami snaží zachránit, když zavřely obchody v Evropě. Propad letos bude velký a ukončí několikaletý růst našeho odvětví," myslí si Grund s tím, že bez pomoci státu by v květnu mohl textilní průmysl v tuzemsku skončit.

Související
Související

Komentáře ke článku

Jiří Postler 25.03.2020 08:22
Dobrý den. Máte háásám překlep v nadpisu. "Nezachránit nemůže", zapomněli jste smazat první "ne".
Redakce iHNed - Marek Zouzalík 25.03.2020 08:37
Dobrý den, děkujeme za upozornění. Chybu jsme opravili.
Newsletter

KaranTéma HN

Jste doma a už nevíte, co si přečíst, na co se podívat, jak zabavit děti? Právě pro vás jsme spustili nový newsletter KaranTéma HN.

Každý všední den vám pošleme pár tipů na zajímavé články, knížky, filmy, seriály nebo recepty.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru