Koalice ANO a ČSSD má necelé čtyři dny na to, aby vymyslela, co udělá se zákazy ministerstva zdravotnictví, které jí dnes zrušil Městský soud v Praze. Opatření, která soudci označili za nezákonná, se týkají zavřených obchodů a omezení svobody pohybu. "Pokud by vláda chtěla některá ta opatření udržet, bude muset analyzovat krizový zákon a rozhodnout se, ke kterým opatřením jí dává pravomoc," vysvětluje v rozhovoru pro HN ústavní právník Jan Wintr. Vláda by podle právníka měla začít své kroky podrobněji vysvětlovat. "Domnívám se, že to poměrně razantní omezování základních práv a svobod, ke kterému dochází, není žádná legrace, kdy se vláda jen tak rozhodne: tohle omezím, tohle omezím. V právním státě to má odůvodňovat," říká Wintr.

Jaké má dnešní rozhodnutí pražského městského soudu dopady do praxe?

Záleží na rozhodnutí vlády. Soud řekl, že dalekosáhlá omezení základních práv a svobod není možné vydávat jako mimořádná opatření ministerstva zdravotnictví. Je potřeba je vydávat jako krizová opatření vlády podle krizového zákona. Ale zrušil je až s účinností od 27. dubna, takže dal vládě čtyři dny na to, aby posoudila, jestli ty zákazy potřebuje. A pokud je potřebuje, aby je vydala řádně. To nejspíš podle soudu znamená, aby je vydala jako krizová opatření podle krizového zákona, ale při dostatečném respektu k limitům, které dává ústavní pořádek České republiky včetně Listiny základních práv a svobod.

Když se vláda rozhodne, že zákazy potřebuje, a bude postupovat podle krizového zákona, co se změní? Jaké jsou potom odlišnosti mezi oběma způsoby?

Je tam několik odlišností. Jedna je v tom, že formálně krizová opatření podle krizového zákona vydává vláda, zatímco mimořádná opatření vydává ministerstvo zdravotnictví. Potom tam byl rozdíl, který patrně hrál roli při změně právní formy ve druhé polovině března, a to že zatímco u opatření podle krizového zákona se výslovně hovoří o povinnosti nahradit škodu způsobenou krizovými opatřeními, tak u opatření podle zákona o ochraně veřejného zdraví to tam výslovně není. Třetí rozdíl je v tom, že přece jenom katalog možných opatření podle zákona o ochraně veřejného zdraví a podle krizového zákona je trochu jiný. Pokud by vláda chtěla některá ta opatření udržet, bude muset analyzovat krizový zákon a rozhodnout se, ke kterým opatřením jí dává pravomoc.

A to jsou z vašeho pohledu jaká opatření?

Zatím jste si přečetli 30 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru