Pandemie koronaviru ukázala v plné nahotě, že v období krize se mohou státy spolehnout v dodávkách strategických produktů a služeb pouze na průmysl, který mají na svém vlastním území. Výhodou Česka je vyspělý průmysl, který dokáže vyrábět těžká nákladní a speciální vozidla, ruční zbraně a munici nebo prostředky ochrany proti biologickým hrozbám, například koronaviru.

Jednou z významných organizací českého bezpečnostního průmyslu je průmyslově-technologická firemní skupina Czechoslovak Group. Patří do ní mimo jiné světoznámá automobilka Tatra Trucks, výrobce radarů Eldis Pardubice, výrobce obrněných vozidel Tatra Defence Vehicle, výrobce speciálních vozidel Excalibur Army nebo Job Air Technic − servisní podnik civilních letadel s největším hangárem ve střední Evropě. Na vývoji a ve výrobě pracuje ve firmách holdingu skoro 8000 zaměstnanců: konstruktérů, technologů, zkušených dělníků či obchodníků se sítí zákazníků na všech obydlených světadílech.

Výhodou Česka je vyspělý průmysl, který dokáže vyrábět těžká nákladní a speciální vozidla.

Na všechny strategické produkty si ale nelze sáhnout. Do Czechoslovak Group patří i vývojáři systémů pro řízení letového provozu, společnosti Atrac a CS Soft, zaměstnávající v Praze necelé dvě stovky vysoce specializovaných programátorů.

České firmy tak dokážou v případě krize zajistit nezávislost státu v pozemní přepravě strategického materiálu nebo v obsluze našeho vzdušného prostoru.


Tatra vyrábí celé vozidlo pod jednou střechou

Nosič kontejnerů Tatra Force s hákovým nakladačem a standardní nebo pancéřovou kabinou je vhodný pro logistickou podporu v bojových operacích, ale i při řešení krizových situací na území Česka. Zodolněná kabina chrání posádku za všech okolností.
Nosič kontejnerů Tatra Force s hákovým nakladačem a standardní nebo pancéřovou kabinou je vhodný pro logistickou podporu v bojových operacích, ale i při řešení krizových situací na území Česka. Zodolněná kabina chrání posádku za všech okolností.
Foto: Czechoslovak Group

Důležitou položkou na seznamu strategických produktů bezpečnostního průmyslu jsou těžké a střední nákladní automobily a podvozky vyráběné kopřivnickou automobilkou Tatra Trucks. Ta má jako jedna z mála světových automobilek pod jednou střechou zajištěnou výrobu podvozků, motorů, převodovek i kabin a je relativně nezávislá na zahraničních dodavatelích. Právě tatry ve flotile Hasičského záchranného sboru ČR a Armády ČR zabezpečují významnou část každodenní logistiky ochranných pomůcek a dalšího potřebného vybavení pro zdravotníky, policisty a vojáky, kteří pomáhají bojovat proti šíření nemoci covid-19.

Tatra nepřerušila výrobu

Tatra Trucks na rozdíl od ostatních českých a evropských automobilek ani na jeden den nepřerušila kvůli koronaviru výrobu. Pokračuje v plnění zakázek, čímž přispívá k udržení pracovních míst i daňových příjmů pro stát a jeho organizace. K tomu prioritně zajišťuje servis pro vozidla sloužící v rámci Integrovaného záchranného systému ČR a složek ministerstva obrany.

Jedno pracovní místo v podniku, kde vzniká finální výrobek, vytváří 3,7 pracovního místa u subdodavatelů.

Jednoduchá rovnice

Důležité je, že Tatra Trucks jako finální výrobce produktu s vysokou přidanou hodnotou pomáhá udržet v chodu i desítky dalších společností, které jsou jejími subdodavateli. Celkově je tak díky Tatře v Česku zachováno až 5000 pracovních míst. Na příkladu této automobilky se potvrzuje, že platí jednoduchá rovnice, kterou popsala ve studii poradenská společnost EY: jedno pracovní místo v podniku ze skupiny Czechoslovak Group, kde vzniká finální výrobek, vytváří 3,7 pracovního místa u subdodavatelů. Jedna koruna vynaložená Tatrou generuje 2,70 koruny v jejím dodavatelském řetězci.


Stát nemusí v krizi jen rozdávat peníze, může také investovat

Kolový obrněnec Pandur II 8x8 CZ, který je schopný plavby, se plně vyrábí v Česku. Do produkce jsou široce zapojeni tuzemští dodavatelé, včetně státních podniků Ministerstva obrany ČR.
Kolový obrněnec Pandur II 8x8 CZ, který je schopný plavby, se plně vyrábí v Česku. Do produkce jsou široce zapojeni tuzemští dodavatelé, včetně státních podniků Ministerstva obrany ČR.
Foto: Czechoslovak Group

Vláda pod vedením premiéra Andreje Babiše přikládá velkou důležitost opatřením na podporu české ekonomiky. V rámci programů Covid poskytuje firmám úvěry a záruky za půjčky, program Antivirus pro změnu pomáhá firmám financovat mzdy zaměstnanců. Při řešení ekonomických dopadů opatření proti pandemii se využívá široké spektrum fiskálních stimulů, které by měly postiženým společnostem, živnostníkům či zaměstnancům zajistit rychlou pomoc.

Z dlouhodobého hlediska je v boji proti ekonomické krizi důležité uplatnit investiční stimuly.

Z dlouhodobého hlediska je ale v boji proti ekonomické krizi důležité uplatnit investiční stimuly. Ty by se měly týkat nejen rozvoje infrastruktury, ale i projektů v oblasti obrany a bezpečnosti. I když společnosti obranného průmyslu v Česku živí na prvním místě export, domácí projekty jsou důležitou referencí a v období krize i ekonomickým pilířem. Peníze investované v domácím průmyslu do obranných projektů se finančně i v počtu pracovních míst násobí v řetězci dodavatelů.

Bylo by tedy nepraktické spořit kvůli ekonomické krizi rušením obranných a bezpečnostních projektů ministerstva obrany či ministerstva vnitra. Stát by peníze neušetřil, protože by je do firem v krizi musel i tak posílat v rámci záchranných programů. Naopak je možné koronavirovou ekonomickou krizi využít k modernizaci ozbrojených sil. Ovšem pouze za předpokladu, že se jedná o skutečně tuzemskou výrobu, kde podíl českých společností dosahuje alespoň 70 procent z celkové hodnoty investice.

Lehké obrněné vozidlo LRPV Gepard je postavené na celosvětově rozšířeném podvozku Toyota LC70. Speciální úpravy a vybavení jsou ale plně v režii českých firem, mezi nimiž jsou i české státní podniky. Jde o ideální vozidlo pro patrolování na zelené hranici Česka či pro rychlý transport vojáků i mimo běžné komunikace.
Lehké obrněné vozidlo LRPV Gepard je postavené na celosvětově rozšířeném podvozku Toyota LC70. Speciální úpravy a vybavení jsou ale plně v režii českých firem, mezi nimiž jsou i české státní podniky. Jde o ideální vozidlo pro patrolování na zelené hranici Česka či pro rychlý transport vojáků i mimo běžné komunikace.
Foto: Czechoslovak Group