Spotřební daň u tabáku a cigaret by měla v letech 2021 až 2023 růst zhruba o pět procent ročně. Zároveň by měl být od příštího roku zaveden jako alternativa ke stravenkám tzv. stravenkový paušál. Obce by také měly mít nově možnost stanovovat místní koeficient u daně z nemovitých věcí jen pro jednotlivé části obce. Počítá s tím daňový balíček pro rok 2021, který předložilo ministerstvo financí vládě. Návrh, o němž ve středu informovalo ministerstvo financí (MF), je k dispozici na vládních internetových stránkách.

Podle materiálu by mělo další zvýšení spotřební daně do rozpočtu podle předběžných odhadů přinést v roce 2021 navíc dvě miliardy korun a 1,9 miliardy korun v roce 2022 i v roce 2023. Odhad přitom počítá se změnou chování spotřebitelů, snížením celkového počtu spotřebitelů a s poklesem spotřeby tabákových výrobků. Zhruba o deset procent stoupla spotřební daň z cigaret a tabáku, včetně zahřívaného, od letošního ledna.

Podle MF plán na zdražování tabáku a cigaret odpovídá požadavku tabákového průmyslu na předvídatelnost. Z dřívějšího vyjádření tabákových firem pro ČTK vyplývá, že MF by mělo být kvůli skokovému zvýšení daně letos ve stanovování nových sazeb v dalších letech zdrženlivé. V opačném případě podle nich hrozí nárůst černého trhu. Dlouhodobý plán na zvyšování spotřební daně obecně vítají.

Stravenkový paušál MF navrhuje zavést jako alternativu ke stravenkám a podnikovému stravování. Daňové zvýhodnění paušálu by podle úřadu mělo zůstat stejné jako u stravenek. Zaměstnanci by částku měli dostávat vyúčtovanou samostatně, protože by neměla na rozdíl od mzdy podléhat povinným odvodům a daním.

Zavedení stravenkového paušálu je podle Martina Tučka z poradenské společnosti BDO pozitivním krokem. "Není tedy nadále podmínkou, aby příspěvek na stravování byl poskytnut v nepeněžité formě stravenkami. Tento peněžitý příspěvek navíc nebude možné zahrnout do exekuce," uvedl.

Stávající systém stravenek vede podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy k vážným deformacím trhu. "Návrh je nepříznivou zprávou hlavně pro stravenkové firmy. Obecně by však jeho uvedení do praxe zásadní újmu nezpůsobilo, neboť podnikání těchto firem nepřináší z celospolečenského hlediska žádný výrazný užitek," uvedl.

Ředitel společnosti Benefit Management Václav Kurel ale upozornil na to, že stravenkový paušál odvede miliardy utracené v restauracích do maloobchodu, který je na tom nyní ale mnohem lépe než gastronomický sektor. "Restauracím, které nyní čelí následkům snížení příjmů během nouzového stavu, by naopak pomohlo, kdyby se využití stravenek omezilo jen na restaurace a jídelny," uvedl.

Podobně se vyjádřilo i Sdružení pro zaměstnanecké stravování. Podle sdružení stravovací sektor přišel nečekaně o výpadek téměř 25 miliard korun a propad se čeká i přes otevření zahrádek a vnitřních prostor provozoven. "Ocenili bychom, kdyby ministerstvo financí namísto zavádění "revolučního" stravovacího paušálu přišlo s návrhem snížení DPH i na stravovací služby. Stravovací paušál v hotovosti totiž nikoho k útratě v pohostinství motivovat nebude, takže pro restaurace to může být další rána. Snížení DPH naopak udrží v restauracích více peněz na provoz, výplaty a nájem," uvedla předsedkyně správní rady sdružení Linda Nejezchlebová.

Zavedení paušálu naopak podporují Asociace hotelů a restaurací, Asociace českého tradičního obchodu i většina členů Hospodářské komory. Naopak paušál se nelíbí odborům, podle kterých zaměstnavatelé budou peníze zneužívat, což se promítne do odvodů státu.

Stravenky jsou nejrozšířenější firemní benefit. Firmy si mohou odečíst 55 procent hodnoty poukázky z daňového základu. Zavedení paušálu by mělo připravit veřejné finance o zhruba 2,3 miliardy korun, odhadlo MF.

Daňový balíček dále rozšiřuje obcím možnost stanovovat tzv. místní koeficient daně z nemovitých věcí jen pro jednotlivé části obce. Nyní mohou koeficient určit jen na celé území. Koeficient si mohou obce stanovit od roku 2009 v hodnotě dva, tři, čtyři nebo pět. Lze tak zvýšit sazbu daně u všech nemovitostí s výjimkou orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů a trvalých travních porostů. Daň z nemovitých věcí je stoprocentním příjmem obce.

MF také počítá s rozšířením osvobození od srážkové daně u všech příjmů ze státních dluhopisů, a to nejen českých státních dluhopisů vydávaných podle českého práva v tuzemsku, ale i dluhopisů vydávaných ostatními státy Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru. Navíc už srážkové dani nebudou podléhat ani příjmy domácích držitelů státních dluhopisů. "To znamená, že od příštího roku už nebudou zdaněny ani příjmy z dluhopisů, které stát nabízí a prodává občanům. Dluhopis Republiky tak bude ještě přitažlivější," uvedla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Balíček také počítá se zjednodušeným využíváním elektromobilů pro služební cesty, zavedením více pásem u stanovování kaucí pro distributory lihu podle objemu distribuovaného lihu nebo s osvobozením od místních poplatků například rodičů, kteří zůstanou v nemocnici s nemocným dítětem.