Pandemie koronaviru na několik týdnů zmrazila výrobu i prodeje nových vozů v Evropě. Způsobila tím obrovské finanční ztráty výrobcům aut a dílů, kteří nyní vymýšlí způsoby, jak osekat náklady a ušetřit až miliardové částky. Škrty se dotknou i pracovních míst. Některé automobilky se už nyní chystají hromadně propouštět, o práci může v Evropě přijít až několik stovek tisíc lidí.

"Výhoda Evropy doposud je, že zde do velké míry zafungoval kurz­arbeit a firmy díky němu nepropouštěly," říká Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské firmě EY. "Tato podpora ve formě státního příspěvku na mzdy zaměstnancům však jednou skončí a v následujících měsících pak může přijít větší vlna propouštění," doplňuje.

Hromadné propouštění již oznámila francouzská automobilka Renault, která se zbaví zhruba 15 tisíc lidí, tedy necelých deseti procent svých zaměstnanců. Omezí také výrobu a soustředí se na ziskovější modely. V příštích třech letech díky tomu ušetří v přepočtu téměř 54 miliard korun.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se