Jednu oběť na životě a 35 zraněných si podle dosavadních informací vyžádalo železniční neštěstí, které se stalo v úterý večer na hlavní trati z Prahy na Kolín. Osobní vlak City Elefant Českých drah mířící z Prahy do Řečan nad Labem se na kraji Českého Brodu srazil se stojícím nákladním expresem. Po nárazu osobní vlak vykolejil a hrozilo jeho převrácení, hasiči ho museli zajistit řetězy. Nehodu podle informací ČTK nepřežil strojvůdce. Hasiči uvedli, že zůstal zaklíněný v kabině.

Celková škoda bude zřejmě přes 55 milionů korun. Česká pošta odhaduje celkovou škodu na poštovním vlaku na 15 milionů korun. Drážní inspekce odhaduje škodu na poštovních vozech na pět milionů a na 300 000 korun poškození lokomotivy poštovního vlaku. Vedle několika vagonů bylo poškozeno nebo zničeno asi 800 balíků, řekl Ivo Vysoudil z tiskového oddělení České pošty.

Při nehodě se podle Drápala zranilo 23 lidí, podle hasičů a záchranné služby bylo zraněných 35. Železniční trať byla neprůjezdná, ve středu ráno začalo odstraňování havarovaných souprav, které se po 8:00 podařilo od sebe odtrhnout.

Provoz na trati byl po 10. hodině obnoven po jedné koleji a za snížené rychlosti. Po 10:30 tudy projel první vlak sníženou rychlostí. Po 21. hodině již byla trať plně průjezdná.

"Některé vlaky jedoucí z Prahy budou vedeny odklonem přes Nymburk, vlaky jedoucí do Prahy pak odklonem přes Benešov. Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách," řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Policie nehodu vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti, řekla ve středu policejní mluvčí Martina Fejfarová. Policisté na místě pokračují ve vyšetřování. 

"V současné době je na místě policejní dron, který pomáhá zadokumentovat celou situaci železniční nehody," uvedla Fejfarová.

Na místo nehody v noci dorazil ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO), podle nějž je trať, na níž se nehoda stala, nejlépe zabezpečená v republice. Technika podle ministra zřejmě neselhala. O rezignaci přes několik vlakových nehod v posledních dnech ministr neuvažuje. Čtyřicetiletého strojvůdce havarovaného vlaku Havlíček označil za zkušeného. Podle něj nebyl přepracovaný, vrátil se z dovolené. Nelze ale vyloučit, že se u něj objevila zdravotní indispozice.

Příčinou nehody je podle Havlíčka nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí projel návěstidlem na červenou, i když jde o velmi dobře zabezpečenou trať. Zjišťuje se proč. Ministr to řekl ráno Radiožurnálu. 

"Faktem je, a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať," uvedl Havlíček.

Systém na této trati podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat neustále tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet, dodal Havlíček. "Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel. (...) Jestli byl třeba v horším zdravotním stavu v daném okamžiku," zmínil Havlíček. Informace podle něj může být i v počítači v zadní části vlaku, v přední byl počítač nejspíš zničen.

Nejde o systémová pochybení ale selhání jednotlivců, řekl Havlíček k nehodám vlaků, které se od začátku července na železnici staly. Chce posílit investice do bezpečnosti. Zároveň plánuje řešit i personální otázky, zejména navýšením počtu zaměstnanců na železnici.

"To, co se stalo v posledním týdnu, je obrovská shoda náhod. Nedošlo k systémovému pochybení, ale k selhání jedinců," uvedl dnes Havlíček pro ČTK k dvěma tragickým nehodám z posledních dnů. Podle předběžných zpráv šlo při incidentech o chyby strojvůdců. To se podle Havlíčka týká i úterní nehody u Českého Brodu. "Strojvůdce byl zastaven, znovu se rozjel. V rychlosti 60 až 70 km/h narazil do poštovního vlaku, který nebyl zabrzděn, před sebou ho ještě tlačil," řekl Havlíček.

Stát posiluje zabezpečení přejezdů, chystá zabezpečovací systém ETCS a další opatření na lokálních tratích, napsal dnes ČTK v reakci na nehody na tuzemských železnicích premiér Andrej Babiš (ANO). Je přesvědčen, že ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda jdou správným směrem. Předseda vlády zároveň vyjádřil soustrast rodinám zesnulých při nehodách.

Podle mluvčí záchranné služby Petry Effenbergerové utrpěli čtyři lidé těžká poranění a 31 cestujících bylo zraněno lehce. Většinou z nehody vyvázli s pohmožděninami a lehčími poraněními nohou. Mezi zraněnými bylo i osm nezletilých. Prvotní odhady záchranářů hovořily o 50 až 60 zraněných.

Mimořádné události na české železnici v červenci 2020

4. 7. 2020 - v Prosenicích na Přerovsku narazil vlak do trakčního vedení - nikdo se nezranil.

7. 7. 2020 - na jednokolejné trati u Perninku na Karlovarsku se srazily dva osobní vlaky - nehodu nepřežili dva lidé, 24 bylo zraněno.

10. 7. 2020 - u Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku - nikdo se nezranil.

12. 7. 2020 - osobní vlak u Černošic nedaleko Prahy se dostal odpoledne na stejnou kolej jako rychlík z Klatov, který jel za ním. Strojvedoucí rychlíku ale stačil zareagovat a vlak zastavil - nikdo se nezranil.

U nehody na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v zemi zasahovalo několik vrtulníků, přistaven byl evakuační autobus hasičů. Pražští hasiči k nehodě vyslali speciální vyprošťovací kontejner. Provoz na trati je zastaven, rychlíky jedou odklonem přes Lysou nad Labem. Na místo tragické nehody dorazil po půlnoci nehodový vlak, který bude havarované soupravy odtrhávat od sebe. Pomáhat bude i speciální tank drážních hasičů, aby zajistil soupravu před převrácením. 

Na stejné trati mezi Prahou a Kolínem v pátek v podvečer u Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Drážní inspekce se při zjišťování příčiny nehody přiklání k lidské chybě. Chyba člověka stála podle dosavadního vyšetřování také za srážkou dvou osobních vlaků na jednokolejné trati u Perninku na Karlovarsku, při které minulý týden zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno.

Havlíček chce ve středu svolat tým odborníků a začít se otázkou bezpečnosti zabývat. Prověřit chce všechny investice do zabezpečení železnic.

Související
Související