Patentované lithium-sirné baterie brněnského výzkumníka Tomáše Kazdy by se mohly vyrábět v Norsku. Soukromá společnost tam plánuje v nejbližších letech vystavět továrnu na baterie včetně prototypové linky. Baterie na principu lithium-síra představují alternativu k současným lithium-iontovým (Li-ion) akumulátorům a mohou znamenat posun v oblasti elektromobility, uvedla v tiskové zprávě mluvčí Vysokého učení technického (VUT) v Brně Radana Koudelová.

Před dvěma lety podal výzkumník Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT evropský patent na úpravu lithium-sirných bateriových článků, které podle něj znamenají budoucnost v uchovávání elektrické energie. Patentovaná úprava elektrod umožnila zachovat podobný počet nabíjecích cyklů, jaký je běžný u dnes dostupných akumulátorů, ovšem s násobně vyšší kapacitou.

Na výzkumu se podílel i norský partner, který chce příští rok začít s výstavbou továrny. První část stavby má být hotová v roce 2024. Hlavním odběratelem budou především evropské automobilky.

"V současné době jde více jak 60 procent vyrobených Li-ion akumulátorů do oblasti automotive, a to nejen do elektrických automobilů, ale i elektrických autobusů. Hlavním odběratelem je tedy jednoznačně doprava. Začínají se také vyrábět elektrické vlaky, které umožní dojezd na baterii v oblastech, kde už není trať elektrifikována," uvedl Kazda.

Norský výrobce chce kromě klasických Li-ion baterií postupně nabídnout alternativu, proto by měl jeden z modulů připravované továrny zahrnovat i výrobní linku nového typu baterií na principu lithium-síra.