Ta práce z domova je skvělá, co? Jen dojížděním do kanceláře ušetřím minimálně hodinu. Sednu si k počítači hned ráno a za dvě hodiny udělám víc než v práci za dopoledne. Nikdo mě nevyrušuje, kolegové z jiných oddělení se kolem mě hlasitě neradí, a tak se můžu opravdu soustředit. A když jsem unavená nebo zrovna nemám chvíli co dělat, dám si pauzu a zacvičím si, uvařím oběd nebo uklidím. Na nic z toho nemám normálně moc času."

Různé varianty tohoto "příběhu" jste za poslední měsíce možná také slyšeli nebo sami zažívali. Samozřejmě pokud máte zaměstnání, které alespoň částečnou práci z domova umožňuje. A jste-li mezi těmi, na něž covid-19 příliš nedopadl. Kvůli koronavirové krizi se totiž mnohým snížil objem práce, někteří přišli o zakázky, jiní si museli vzít ošetřovné a další rovnou o místo přišli.

Krize ale také ukázala (a s koncem letních prázdnin bohužel opět ukazuje), jak může jednou naše práce vypadat. Napověděla, že někteří z nás budou daleko častěji než dosud pracovat z domova, že na porady nebude třeba se fyzicky scházet a místo toho se budeme potkávat virtuálně. Nebo že do popředí se ještě silněji dostanou dovednosti, jako je schopnost rychle se přizpůsobit, učit se novým věcem, kriticky myslet nebo ovládat digitální technologie.

Jak na krizi reagovaly české firmy, zjišťovala v hlavním tématu tohoto magazínu Zuzana Keményová. Většina z oslovených společností se například shodla na tom, že receptem na dobrou atmosféru a stabilitu ve firmě v těžké době je upřímnost. Zvlášť teď bychom prý měli jednat na rovinu. A to je ve vší nejistotě posledních měsíců dobrá zpráva.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin Práce & Kariéra.