Výběr mýta na českých dálnicích a silnicích byl v září rekordní. Stát na něm vybral 1,04 miliardy korun, což je nejvíce za kalendářní měsíc od spuštění mýtného systému v Česku v roce 2006. Meziročně je to pak o 12,3 procenta více. Výběry by navíc mohly růst i v následujících měsících. Informoval o tom správce mýtného systému, společnost CzechToll. K růstu přispělo zejména letošní rozšíření mýta o 900 kilometrů a letní ekonomické oživení v zemi.

Na rekordním výběru mýtného se v září podíleli takřka stejnou měrou jako zahraniční dopravci i dopravci z České republiky. Téměř 90 procent mýtných transakcí je z průjezdů dálnicemi, zbytek připadá na silnice první třídy. To potvrzuje tranzitní charakter Česka. Více než 99 procent tvoří poplatky kamionů, pouze 0,7 procenta je od autobusů.

Výběry mýtného rostou pravidelně od června, na podzim navíc zřejmě bude tento trend pokračovat. "Měsíce říjen a listopad patří ve výběru mýtného každoročně k nejsilnějším. Pokud nedojde k dalšímu podstatnému omezení ekonomiky či uzavírání hranic napříč Evropou, měli bychom i v letošním krizovém roce zvýšit meziroční výběr mýtného a přes výpadek během jarního nouzového stavu překonat hranici 11 miliard korun," uvedl generální ředitel CzechTollu Matej Okáli. Za loňský rok stát vybral 10,94 miliardy korun.

10,94 mld. Kč

činil v loňském roce výběr mýta v Česku.

Na jaře přitom v souvislosti s šířením nového koronaviru a s tím spojenými vládními omezeními doprava výrazně oslabila. To se projevilo i na mýtném. Například v dubnu stát i přes více zpoplatněných úseků vybral meziročně o 19 procent méně. Pokles CzechToll zaznamenal i v květnu.

Od ledna letošního roku funguje na 2409 kilometrech silnic a dálnic satelitní mýtný systém. Technologie nahradila předchozí mikrovlnný systém, který provozovala společnost Kapsch.

Podle původních předpokladů státu se letošní roční výnosy měly po rozšíření navýšit o 1,5 miliardy korun přibližně na 12,5 miliardy korun. To ale vzhledem ke koronavirové krizi nyní neplatí.