Evropská komise dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Pokud společnost nedokáže před komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) považuje situaci za závažnou a bude žádat vysvětlení od vedení ČD.

"Výhrady Evropské komise přichází ve velice těžké době, kdy České dráhy utrpěly miliardové ztráty v souvislosti s pandemií. Další výdaje v podobě mnohamilionové pokuty by byly pro společnost velmi bolestné. Představenstvo ČD nyní musí bezodkladně vyhodnotit tvrzení Komise a zaujmout jasnou procesní strategii, jak tyto škody eliminovat. Naším cílem je České dráhy ochránit před negativními dopady případu, který je již 10 let významně zatěžuje," říká předseda dozorčí rady Českých drah Pavel Kysilka. 

"Předběžný názor EK, že ČD porušují od roku 2011 antimonopolní pravidla na lince z Prahy do Ostravy, sice není rozhodnutím o pokutě, přesto jde o velmi závažnou situaci. S vedením Českých drah se sejdu, budu žádat vysvětlení a informace o dalším postupu. Chápu, že problém vznikl před deseti lety, za tehdejšího předsedy představenstva Petra Žaludy a úplně jiné politické konstelace, přesto České dráhy musí využít všech právních prostředků ke své obhajobě v případu," reagoval Havlíček.

Komise zahájila vyšetřování v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy RegioJet a Leo Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů. "Museli jsme na tento cenový tlak reagovat a trvalo nám několik let, než jsme byli schopni finančně stabilizovat provoz svých vlaků," říká mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. "V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU," uvedla v pátek Vestagerová.

Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. "S výhradami se nyní seznámí a následně se k nim vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S Evropskou komisí budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na České dráhy," uvedl k předběžnému závěru komise předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, Václav Nebeský.

Pokud ale České dráhy nedokážou komisi přesvědčit, aby změnila názor, může unijní exekutiva firmě vyměřit pokutu ve zmíněné výši. Žádné přesné časové lhůty pro další průběh řízení normy neurčují.

Antimonopolní pravidla stanovená v unijních smlouvách zakazují dominantním společnostem zneužívat svého silného postavení na trhu. Toho se mohou firmy v některých případech dopustit i stanovováním cen pod úrovní nákladů. Podle závěrů vyšetřování komise se České dráhy "zřejmě domnívaly, že RegioJet a Leo Express na trase Praha-Ostrava (a nejen na ní) expandují příliš rychle". V reakci na to nabízela státní firma své služby za ceny, které nepokrývaly její náklady.

"Cílem bylo narušit hospodářskou soutěž na trhu. Komise proto dospěla k předběžnému názoru, že v letech 2011 až 2019 ČD uplatňovaly na trati Praha-Ostrava predátorské ceny," uvedla ve svém vyjádření Evropská komise.