Pražští radní v pondělí nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště. Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhodne zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Nová ranvej má doplnit stávající a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Náklady jsou odhadovány zhruba na devět miliard korun.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dříve uvedl, že stavba nové dráhy není nutná a město už není schopné pojmout více turistů, než každoročně před koronavirem přijíždělo. Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) svoje odmítavé stanovisko dříve zdůvodnil mimo jiné tím, že nová dráha by znamenala hlukovou zátěž pro další desítky tisíc lidí a také instituce, jako je Česká zemědělská univerzita nebo zoo. Proti stavbě se vyjádřili i zástupci Prahy sobě.

S rozšířením měly zmizet noční lety

Letiště plány obhajuje: "Pokud k rozvoji nedojde, může Letiště Václava Havla Praha svou konkurenceschopnost ztratit a stát se letištěm regionálního významu s omezenou sítí spojení," uvedl pro HN mluvčí pražského letiště Roman Pacvoň. Podle něj by díky větší kapacitě po dostavbě nového dráhového systému také nelétala letadla v noci. Mluvčí zároveň poukázal, že se okolní letiště neustále rozrůstají, třeba v Berlíně otevřeli v létě zcela nový vzdušný přístav. 

Kromě již zmíněné investice do nové dráhy plánuje ruzyňské letiště i rozšíření druhého terminálu. To chce zahájit v roce 2025. Stavbu dráhy by pak mělo zahájit podle Pacvoně do roku 2028.

Letiště již zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě nové ranveje, to je však nyní přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu. Letiště podalo proti rozhodnutí kasační stížnost.

Město chce mít kontrolu nad ubytovacími službami

Hřib v pondělí doplnil, že pokud by nová dráha měla vzniknout, musely by samosprávy získat možnost regulovat ubytovací služby typu Airbnb, jak navrhuje hlavní město ve sněmovně.

"Bohužel se tomu sněmovna dosud nevěnovala," řekl.

Dodal, že ranvej by také nemohla vzniknout dříve než rychlodráha na letiště, jak s tím počítají nynější harmonogramy.

Podobně se vyjádřil šéf klubu Prahy sobě Jan Čižinský, podle kterého není možné plánovat podobné projekty izolovaně od celého dopravního systému.

Hnutí STAN se v otázce neshodne s TOP 09, s níž tvoří koalici Spojené síly pro Prahu a která stavbu neodmítá. "Jsou zde zcela zřejmé ekonomické a ekologické důvody, proč by druhá dráha měla v Praze vzniknout. Není možné populisticky strkat hlavu do písku před společenským a ekonomickým vývojem," uvedl předseda pražské TOP 09 a zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil. Dodal, že podpora či nepodpora ranveje není obsažena v programovém prohlášení koalice a jeho strana respektuje odlišný názor partnerů.

Primátorův náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09) upozornil na fakt, že radní měli povinnost změnu schválit, protože je zanesena v Zásadách územního rozvoje města i v Politice územního rozvoje ČR a podle stavebního zákona musí být nižší územní dokumentace v souladu s vyšší.