O termínu zahájení návratu dětí do škol se bude podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) debatovat začátkem týdne. Ministr po sobotním jednání se členy expertního týmu prezidenta Miloše Zemana v Lánech na Kladensku novinářům řekl, že věří ve 12. duben. Zeman byl podle něho opatrnější, shoda na datu nepanovala.

„Pan prezident je spíše opatrnější a byl by rád, kdyby skutečně návrat byl až za nižších čísel (nově nakažených covidem-19), to znamená i o něco později,“ uvedl Plaga. Expertní tým podpořil podle něj stanovisko, že konkrétní podmínky, za nichž bude návrat žáků do škol možný, a data musí určit ministerstvo zdravotnictví.

„Já věřím ve 12. duben, samozřejmě klíčové je rozhodnutí ministerstva zdravotnictví,“ uvedl ministr. Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) označil v pátek tento termín za nejbližší možný. Plaga vítá, že datum i podmínky by měly být známy ještě před Velikonocemi. Předpokládá, že mezi jednotlivými vlnami návratu žáků k prezenční výuce bude dvoutýdenní odstup.

Expertní tým "ocenil efekt distanční výuky, podpořil myšlenku škol v přírodě a upozornil na riziko předčasného otevření škol v souvislosti s rozvolňováním a zhoršením pandemické situace", napsal na Facebooku prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.

Kvůli epidemii covidu-19 jsou nyní otevřené jen školy pro děti zdravotníků a další vybrané profese, ostatní se učí na dálku. Postup pro první fázi znovuotevírání škol představil Plaga tento týden poslancům. Jeho prioritami je obnovení prezenční výuky pro nejmladší žáky a praktické výuky ve středních školách a v závěrečných ročnících vysokých škol. Celé třídy prvního stupně základních škol by se přitom měly střídat po týdnu ve škole a doma. „Myslím si, že všechny tyto kroky a scénáře, které jsem představil expertnímu týmu, byly podpořeny,“ uvedl Plaga.

Ministr už nepočítá s tím, že by se do škol naplno vrátili deváťáci ani maturanti, kteří začnou v květnu skládat přijímací a maturitní zkoušky. Závěrečné ročníky by proto podle něho měly mít možnost dobrovolných skupinových konzultací.

Při jednání expertního týmu se podle Plagy mluvilo také o zvýšení objemu peněz na digitální vybavení škol, přednostním očkování učitelů nebo o zásobování škol respirátory a antigenními testy. K antigennímu testování jsou podle Plagy od konce února k dispozici metodiky testování i instruktážní videa. Debata se dotkla rovněž možného širšího využívání přesnějších PCR testů.

Plaga uvedl, že respektuje rozhodnutí, podle kterého učitelům skončí termín pro registraci k očkování s nedělní půlnocí. „Přidělování termínů bude probíhat i nadále,“ podotkl. Za "dobrá data" označil, že se přihlásilo zhruba 190 000 učitelů a přes 100 000 z nich už dostalo první dávku vakcíny.

Expertní tým dále debatoval o postupu ve školství v létě a v následujících měsících. „Ať se jedná o formální a neformální vzdělávání, sportovní aktivity a další záležitosti typu doučování a o zmiňované letní školy nebo letní kempy,“ dodal ministr.

Zemanovi experti nejsou pro úřední maturitu, tvrdí Plaga

Expertní tým prezidenta Miloše Zemana dává přednost variantě částečně zjednodušené maturity, ne k udělení úřední maturity. Po jednání v Lánech to novinářům řekl ministr školství Plaga. Úřední maturitu prosazoval premiér Andrej Babiš (ANO).

„Expertní tým pana prezidenta se přiklání k variantě, o které jsem hovořil já, to znamená těch dílčích úlev a neudělení úřední maturity,“ uvedl Plaga. Důležité je, aby studenti už nezůstávali v nejistotě a soustředili se na přípravu na zkoušku.

Plaga se již dříve s Babišem na úpravě letošních maturit neshodl. Ministerský předseda chtěl prosadit plošné udělení úřední maturity s možností absolvování zkoušek pro zájemce.

Ministr rozhodl, že se zruší slohy z češtiny a cizího jazyka a ústní zkoušky z nich budou dobrovolné. Studenti, kteří pracují kvůli covidu-19 v nemocnicích či domovech seniorů, nebudou muset dělat ani státní didaktické testy. Všechny bude čekat školní maturita ze dvou nebo tří předmětů včetně případné praktické zkoušky podle oboru.

Plaga připomněl, že školy už dřív dostaly pokyn, aby se ve druhém pololetí soustředily na výuku na maturitní předměty, a studenti tak zvládli přípravu na profilovou školní část. Ohledně didaktických testů si studenti z mobilní aplikace stáhli a vyplnili podle ministra přes 70 000 testů k procvičení. „Studenti se mohou distančně na tuto část maturitní zkoušky připravit,“ míní.