Evropská unie uvažuje o stavbě vlastní továrny na polovodiče, kterým by ukojila hlad firem po čipech. Podle politologa a odborníka na mezinárodní vztahy a globalizaci Michala Kořana to ale nedává z ekonomického hlediska smysl. V think-tanku Global Arena Research Institute se věnuje dodavatelským řetězcům, tedy analýze systému, jak se ze zdrojů stává hotový produkt a jak se od výrobce dostává ke koncovému spotřebiteli. „Pokud by byl zájem v tomto odvětí posílit strategickou autonomii Evropy, tak to beru především jako politické gesto, nikoliv jako ekonomické,“ říká v rozhovoru pro HN Kořan s tím, že čipový hladomor odhalil bohorovnost, s jakou automobilky plánují. Podle něj často ani nevědí, jak se k nim celá řada dílů dostává.

Svět sužuje pandemie koronaviru, a navíc se ocitl v situaci, kdy průmyslu nechybí jen čipy, ale i další materiály od plastů až po kovy. To rozproudilo debatu o globalizaci a o tom, jak by bylo možné dodavatelský řetězec zkrátit tak, aby jeho začátek byl co nejblíže koncovému zákazníkovi. Kořan soudí, že to vypovídá o úpadku globalizace. 

„Koronavirus posiluje politické protiglobalizační proudy a tendence. Někdy z rozumných důvodů, ale většinou jsou populistické a krátkozraké. Pořád si proto myslím, že je to veliký a nebezpečný omyl,“ tvrdí Kořan. Rozebírá také, jaký význam v čipovém hladomoru hrají klimatické změny, jak firmy reagují na své uhlíkové stopy nebo jak by přerody v globálním řádu dopadly na Českou republiku. 

HN: Je ve hře přesun řetězců blíže ke koncovému zákazníkovi?

Na první pohled to vypadá, že by to dávalo smysl. Z bezpečnostních důvodů, environmentálního hlediska a samotného faktu, že řetězce už potrhané jsou. Na druhou stranu to opravdu není jednoduché. Třeba autoritářské Číně trvalo v minulém století dvacet let, než si byla schopná zajistit lokální dodavatele základních vstupů do výroby. Je to extrémně logisticky a ekonomicky náročné, protože firmy mají do stávající logistiky nainvestováno spoustu peněz. Čína má navíc nyní velmi efektivní přístavy, infrastrukturu a schopnou pracovní sílu, pro Evropu není vyvázání se z tohohle systému projektem na pět let. Ve strojírenství nebo autoprůmyslu je to běh na delší trať. A firmám se to ještě stále nebude vyplácet.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • Pravidelné speciály v digitální podobě
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nevybrali jste si? Přejděte na všechny nabídky předplatného HN.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru