V uzavřeném bytovém komplexu nad pražským hlavním nádražím má sídlit firma, která v posledních dvou letech získala již 15 zakázek od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) v celkové hodnotě přesahující 30 milionů korun. Většina z nich se týká citlivého tématu bezpečnostních opatření na českých nádraží. HN se přitom od konce října přes veškerou snahu nepodařilo oslovit nikoho z jejích šéfů a zaměstnanců.

Společnost s ručením omezeným  ITS – Intelligent Transport Systems byla založena teprve v roce 2014 a jejím jednatelem je dle obchodního rejstříku Luboš Smolec z Bratislavy. Jediným majitelem je pak stejnojmenná firma se sídlem v rezidenční čtvrti v dolnorakouském lázeňském městě Bad Vöslau. Dle webových stránek české ITS jde o "mladou dynamickou firmu", která poskytuje široké spektrum služeb a činností v oblasti inteligentních dopravních systémů. Kolonka s referencemi je však zcela prázdná.

Pokud bude někdo chtít služby firmy ITS využít, patrně narazí na zásadní problém s komunikací. V jejím sídle v pražské Italské ulici totiž není uvedena ani na zvoncích u domu. Kontaktní formulář na jejím webu je nefunkční.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Předplaťte si HN na webu za 99 Kč měsíčně a první měsíc můžete vyzkoušet zdarma!

HN se opakovaně snažily jednatele Smolce oslovit prostřednictvím e-mailu i na webu uváděné pevné telefonní linky, vždy neúspěšně. Jedinou konkrétní informaci o výskytu zástupců firmy ITS na zmíněné pražské adrese poskytl 26. října jistý pan Žajdlík, údržbář z domu v Italské ulici, který do telefonu sdělil, že firma ITS má jeden z bytů předělaný na kancelář, ovšem lidé z firmy jsou prý momentálně na Slovensku.

Neúspěšná byla i snaha spojit se s šéfy firmy skrze formulář na prakticky totožném slovenském webu. Slovenská "sesterská" ITS byla založena také v roce 2014 a jejím jednatelem je rovněž Luboš Smolec. HN se snažily Smolce kontaktovat i na mobilním telefonu, který uvedl, když slovenská ITS před časem získala od tamní Zemědělské platební agentury dotaci 609 tisíc eur na výstavbu venkovské pekárny v Pováží. I tento pokus byl nakonec marný, také SMS zůstala bez reakce, byť se zmíněným číslem se předtím podařilo spojit spolupracovníkovi redakce a muž, který hovor přijel uvedl, že je "Smolec z Bratislavy". Kontakty na rakouskou matku z Bad Vöslau nenalezla redakce žádné.

SŽDC v roli jediného zákazníka

Firma ITS nemá v Česku žádné jiné veřejné zakázky než od správy železnic. Registr smluv sice eviduje ještě jednu položku, týká se telekomunikační dcery Českých drah, firmy ČD – Telematika, ale v tomto případě jde o dohodu o mlčenlivosti z roku 2016 bez finančního plnění.

První tři kontrakty od SŽDC získala ITS loni v březnu. Šlo o analýzu webových aplikací (za 1,9 milionu korun), analýzu bezpečnostních opatření ve vybraných železničních stanicích (2,9 milionu) a také zakázku na poradenství ve výběrovém řízení (za 173 tisíc korun).

Neznámá firma se slovensko-rakouskými kořeny měla následně pomáhat správě železnic se zabezpečením nádražních budov na pražském hlavním nádraží, také na nádraží v Ostravě, Havířově a v Děčíně. Zároveň například se školením zaměstnanců v oblasti bezpečnosti. Za necelé dva roky má ITS od SŽDC už 15 zakázek zhruba za 32 milionů korun. Největší je z letošního října – dodávka softwaru za 11,3 milionu korun.

Abychom neměli stejné dodavatele

Navzdory pochybnostem o odborném zázemí firmy mluvčí SŽDC Kateřina Šubová uvádí, že ITS všechny své závazky plní. Zatím prý nebylo třeba uplatňovat žádné smluvní pokuty či od smlouvy odstupovat. U tří zakázek z patnácti využívá firma subdodavatele.

Nabízí se i otázka, jak si SŽDC firmu bez referencí našla a proč právě ji oslovila. "Společnost byla vybrána na základě informací získaných z veřejně dostupných zdrojů zejména v souvislosti s její specializací v oblasti služeb pro správce infrastruktury. Vzhledem k tomu, že je po nás obecně požadováno, abychom neoslovovali stejné obchodní partnery, snažíme se využít případných nových vhodných dodavatelů pro oslovení," uvádí mluvčí. U všech zakázek, které firma ITS nakonec získala, měla prý konkurenty. K podání nabídky byly prý vyzvány vždy minimálně tři firmy.

Zakázky SŽDC, zejména ty velké, loni analyzovala protikorupční organizace Oživení. Pozastavila se nad tím, že absolutní většina kontraktů na železnici není zadávána podle zákona o veřejných zakázkách, nýbrž podle interních pravidel SŽDC. Uvedla také, že klíčové zakázky dostávají stále tytéž firmy.

Související