Ani napopáté od roku 2016 nebyli úředníci radnice Prahy 8 schopni řádně stanovit dopravní značení v městské části Karlín. Výsledkem je to, že ho soud zrušil. A s ním i modré parkovací zóny. "Není žádné pravomocné opatření obecné povahy, které by na Praze 8 stanovovalo modré zóny," potvrdil HN po prostudování rozsudků Vojtěch Faltus z advokátní kanceláře Eversheds Sutherland. Podobné stanovisko měl i Frank Bold advokáti.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Zrušení modrých zón v Karlíně dosáhl nechtěně spolek AutoMat, který spolu s několika obyvateli Karlína protestoval proti chaotickému rozhodování o dopravním značení, které omezovalo dříve stanovené cykloobousměrky.

"Zneplatnit modré zóny nebylo naším cílem. Kdyby silniční správní úřad účelově nespojil zavedení zón a rušení cykloobousměrek, tento problém by vůbec nenastal," uvedl Vratislav Filler z AutoMatu.

To, že jde o velký problém, přiznává i radnice, která se snažila zneplatnění zón rychle zabránit. Ještě během úterního odpoledne vydala nové opatření, aby zamezila zmatku při parkování a hromadným žádostem o vrácení parkovného. Modré zóny v Karlíně tak byly zrušené pouhých pět dní.

"Z důvodu nebezpečí z prodlení je stanovení (dopravního značení – pozn. red.) vydáno bez projednání s dotčenými orgány a jeho platnost je dána na dobu nejdéle 60 dní, tedy do 23. ledna 2021," stojí v novém opatření na úřední desce.

Jsou nebezpečné!

Ještě před několika lety přitom platilo, že Karlín byl jednou z cyklisticky nejvstřícnějších městských částí. Prakticky ve všech jeho ulicích zřídila radnice v roce 2012 cykloobousměrky. Jenže o čtyři roky později se rozhodla zavést placené parkovací zóny a část cykloobousměrek zrušit.

Proti tomu protestovali jak někteří místní obyvatelé, tak i AutoMat, který podporuje cyklodopravu. Úřad sice argumentoval tím, že cykloobousměrky jsou nebezpečné, ale Filler to odmítá. "Data o nehodovosti tomuto tvrzení jasně odporují," říká Filler.

Radnice v roce 2016 vydala opatření obecné povahy, kterým definovala v Karlíně zóny placeného stání, zrušila část pro cyklisty vyhrazených tras a přeznačila několik ulic. Po kritice počátkem roku 2017 původní opatření zrušila a vydala nové.

I to se ale setkalo s kritikou a AutoMat s několika místními obyvateli na vydané opatření podali žalobu.

Soud jim dal za pravdu, stejně jako v případě dvou následných opatření, která radnice přijala v letech 2018 a 2019.

Soudu došla trpělivost

Po posledním zrušujícím rozhodnutí letos v lednu došla Městskému soudu v Praze trpělivost. Dal ale ještě městské části tři měsíce na to, aby přijala nové a řádně odůvodněné opatření. "Opatření obecné povahy 2019 nebylo vydáno zákonem stanoveným způsobem. Není zřejmé, co je předmětem regulace a ani proč je zvolená úprava vhodná," konstatoval soud, který zkritizoval, že se úřad vůbec nevypořádal s námitkami a nereagoval na konkrétní připomínky.

Tříměsíční odklad platnosti stanovil vzhledem k tomu, že by úřad musel nechat odstranit velké množství dopravních značek. "V případě, že odpůrce nepřijme nové opatření, stanovující obdobné dopravní značení, bude muset přistoupit k navrácení značení před přijetím OOP 2019, což bude časově náročné a soud považuje za vhodné vyhnout se situaci, kdy reálná instalace dopravního značení neodpovídá zákonnému podkladu pro jeho umístění," konstatoval soud.

Radnice nové opatření počátkem července přijala – ale opět s chybami a bez řádného odůvodnění. A také aniž by komukoliv umožnila k němu dát připomínky. Soud opatření tentokrát zrušil s okamžitou platností. Rozsudek rozeslal minulý týden.

Úřad městské části by se měl podle něho vrátit k dříve platným pravidlům. Protože ale poslední čtyři zrušil soud, poslední platné opatření obecné povahy, regulující dopravu v Karlíně, je to z roku 2012. V něm ovšem není o zónách placeného stání žádná zmínka.

Proto úřad v úterý narychlo vydal nové, v úvodu citované, rozhodnutí. "Evidentně to zazáplatovali na dva měsíce, než začne platit návrh, který začali projednávat v červnu a je proti němu opět řada připomínek," uvedl Filler.

To, že úředníci městské části nejsou schopni už pět let vydat opatření, které by obstálo před soudem, překvapuje i oslovené advokáty. "Nebývá běžné, že ani na pátý pokus není správní orgán schopen vydat opatření obecné povahy, které by obstálo," konstatoval Vojtěch Faltus.

"Jednou se to může stát každému, podruhé je to chyba, potřetí průšvih a na to, že se to stalo i počtvrté, už nemám komentář. Jako právník se chytám za hlavu," uvedl zastupitel za opoziční uskupení Osmička žije a současně právník Tomáš Němeček.

Vydávání dopravních opatření má na starosti odbor dopravy, který řídí Jaroslav Kašpárek. Ten je podepsán i pod opatřením vydaným v úterý.

O případu se ale nechtěl bavit a odkázal na tiskového mluvčího Martina Šalka. "Bylo vydáno nové opatření. Zneplatnění zón placeného stání v tuto chvíli nehrozí," uvedl Šalek a přeposlal odkaz na úřední desku, kde poté, co se o případ začaly HN zajímat, radnice vyvěsila nové opatření. Otázky, kdo zodpovídá za to, že úřad není pět let schopen vydat opatření, které by obstálo před soudem, ponechal bez odpovědi.

Není to přitom poprvé, kdy má radnice Prahy 8 problémy s tím, jak stanovuje dopravní značení. Před sedmi lety nechala vybudovat dvě stě metrů dlouhý cyklopruh v Čimické ulici v Bohnicích. Jenže ani ho nedokončila a musela jej odstranit. Údajně nesmyslné značení rozčílilo tehdejšího starostu Prahy 8 Jiřího Janků, který dal příkaz, aby se vše vrátilo do původního stavu. Vyznačení pruhu tehdy stálo 78 tisíc korun, dalších 54 tisíc pak musela Technická správa komunikací zaplatit za jeho odstranění. Ta pak uhrazení uvedené sumy vymáhala po Praze 8.