Zatímco pro většinu lidí znamenal letošní rok hlavně ztráty, šestadvacetiletému podnikateli Davidu Procházkovi se dařilo. Na on-line platformě Donio, kterou založil, se letos podařilo nejen na pomoc v boji proti koronavirové pandemii vybrat přes 80 milionů korun. "Mým cílem bylo překonat hranici 20 milionů korun. Lidé v týmu příliš nevěřili, že je to číslo reálné. Pak ale přišla pandemie a naše plány postavila úplně na hlavu," vzpomíná Procházka.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Zlomovým okamžikem byla sbírka na plicní ventilátory CoroVent, kam lidé za jediný březnový den poslali 14 milionů korun. Stala se tak nejúspěšnější crowdfundingovou sbírkou v historii Česka. Pomohla tomu celková nálada ve společnosti, kdy se všichni báli a chtěli zabránit italskému scénáři. Pomohli také slavné osobnosti, které sbírku promovaly a hlavně apel na časovou tíseň - musíme ventilátory vyrobit rychle, jinak budou umírat lidé.

Donio bylo najednou všude vidět, automaticky za nimi začali přicházet lidé, kteří chtěli v rámci koronavirové krize pomáhat. "Stala se z nás hlavní platforma pro covidové pomoci, všechny velké iniciativy, jako byla Energie lékařům, sbírka na polomasky Covmask nebo Kultura žije s Mall.tv, běžely přes nás. Byly to to projekty, v nichž se vybralo deset milionů a více korun," říká Procházka.

On-line platformu pro výběr peněz založil mladík minulý rok v říjnu, odjakživa chtěl pomáhat a mezi své vrstevníky tak docela nezapadal. Když se spolužáci scházeli v baru, ono naléval čaj bezdomovcům. K altruismu ho přivedl jeho otec a také rodinná situace - po rozvodu rodičů se matka znovu vdala a porodila čtyři potomky. Jejich otec se však zabil v autě a z něj se stal ve čtrnácti letech tak trochu táta. Svou potřebu pomáhat nejprve vtělil do fondu Společný cíl, který založil s kamarádem, moderátorem Matějem Misařem. Až pak přišlo Donio. 

Související

Na jeho stránkách si lidé mohou najít projekt, na který chtějí přispět, nebo založit vlastní dobročinnou sbírku či třeba "jen" mezi sousedy vybrat peníze na nové hřiště, a to jednoduchou a transparentní formou. Pyšní se tím, že předávají vždy celou darovanou částku a neberou si žádné provize, živí je pouze "dýška". Každého dárce osloví s prosbou, jestli nechce přispět také na chod Donia, a on se sám rozhodne, kolik jim dá. "Jak tým roste, tak se i náklady zvyšují. Ještě to úplně nestačí na pokrytí provozu, takže ho doplácíme z investice od skupiny Miton. Z dýšek pokryjeme tak 70 procent provozu, ale zdá se, že tento model bude dlouhodobě udržitelný," doufá Procházka. 

Snaží se o to, aby každý rok nemusel chodit za mecenáši a prosit o peníze, jako to většinou dělají nadace. "Donio není charita, ani nadace. Jsme crowdfundingová platforma, on-line nástroj, který slouží k vybírání peněz. Takže chci, aby na nás tak bylo pohlíženo," říká rozhodně. Právě spojení se sbírkami na koronavirovou pomoc jim nálepku charity tak trochu vtisklo.

Aby si během jarního náporu zájmu o Donio udržel zaměstnance, musel je hodně motivovat, i finančně. "Těch požadavků bylo obrovské množství, místo osmihodinové pracovní doby byla i šestnáctihodinová. Zafungovalo to, že sami zaměstnanci chtěli pomáhat, přišlo jim, že když půjdou spát v jednu ráno a v sedm vstanou a zase se budou věnovat práci, tak tím společnosti pomáhají," popisuje Procházka.

Průběžně se snažil najímat nové lidi, ale kvůli specifickým požadavkům to nebylo jednoduché. Pokud se někdo stará o sbírky, musí umět číst lékařské zprávy, aby poznal, jestli někdo vozíček nebo jinou zdravotnickou pomůcku vzhledem ke své diagnóze skutečně potřebuje. 

Zatímco na jaře byla společnost semknutá a odhodlaná bojovat proti koronaviru, při druhé vlně na podzim už byla rozdělená. "Lidé už nebojovali proti společnému nepříteli, ale bojovali proti sobě. Zasáhla nás mnohem větší vlna negativních příspěvků. Lidé psali: já nebudu podporovat nějaký doktory, dělal jsem to v první vlně, nakonec to bylo k ničemu. Na množství vybraných peněz se to ale neprojevilo," říká Procházka. Například v projektu Energie lékařům se na jaře vybraly čtyři miliony korun, na podzim ještě o půl milionu víc. Velkých projektů, jako byly ventilátory CoroVent ci polomasky Covmask, ale ubylo. 

Procházka by rád lidi přesvědčil o tom, aby peníze na různé projekty darovali pravidelně. "Češi jsou dobří v jednorázové pomoci, pokud ale jde o pravidelné příspěvky na charitu, jsme v rámci Evropy na chvostu," říká. Před Vánoci spustili dárkové vouchery Dobro-zvyk, kterými lidé mohli svým blízkým předplatit příspěvky, obdarovaný pak sám rozhodne, kam peníze půjdou. Prodalo se jich kolem sedmi set, což je méně, než Procházka očekával.

Příští rok by se rádi na propagaci dlouhodobých příspěvků na dobré věci zaměřili. A Procházka si už neklade malé cíle ani v množství vybraných peněz - částku by rád zvýšil na 100 milionů. Původně plánovali expanzi na Slovensko, na poslední chvíli se ale rozhodli jinak. "Spočítali jsme si, kolik by nás to stálo peněz, a usoudili jsme, že je raději investujeme k upevnění pozice v Česku," vysvětluje. Donio by se mělo stát mnohem víc hi-tech platformou, kde si lidé všechno zařídí sami, bez nutnosti komunikovat se zaměstnanci. 

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru