Bude sloužit k přesnějšímu určení toho, co se s člověkem děje, když havaruje v autě. A především ukáže, jak budou na náraz reagovat různé typy lidských postav. To totiž běžné figuríny v crashtestech neumějí.

Na projektu pracují výzkumníci Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) a plzeňská firma Mecas Esi, která pomáhá automobilkám s výrobou prototypů aut. Ta do výzkumu dává ze svého další tři miliony a pomůže model virtuálního člověka zavést do praxe, tedy do zkušeben automobilek. Virtuální model jim má pomoci vyrábět bezpečnější auta.

"Jinak to vypadá, když nabourá padesátikilová menší žena, jinak když jde o stokilového urostlého muže,“ říká Luděk Hynčík z výzkumného centra Nové technologie ZČU. On a jeho tým virtuálního figuranta vyvíjejí již přes pět let. Prozatím ale umějí jen určit, do jaké míry a jakým způsobem se poraní lidské orgány při různých druzích nárazu.

Za státní grant teď vědci svůj model ještě vylepší tak, aby při výpočtech poranění zohledňoval i postavu člověka. Model má být hotov do tří let.

Podívejte se na simulaci bočního nárazu do lidského těla.

 

Další model ukazuje, jak se chová lidské tělo při čelním nárazu do plic.

Tato simulace ukazuje, co se děje, když náraz jde přímo do srdce.

Více se dočtete v pondělních Hospodářských novinách.

Čtěte více v Hospodářských novinách