Dvaadvacetiletá Veronika Netolická má štěstí, podařilo se jí získat praxi v oboru už při studiích. Dostala se totiž do jednoho z programů Aliance pro mladé, kterou založila společnost Nestlé.

Soukromé firmy tak pomáhají vládám v boji s vysokou nezaměstnaností mladých - lidem do 30 let nabízí pracovní místa, stáže nebo kariérní poradenství.

Po celé Evropě se do ní zapojilo už 200 společností, které slibují vytvořit až sto tisíc pracovních míst. V Česku se k alianci zatím přidalo přes dvacet firem.

Studentka pražské VŠE Netolická nastoupila na stáž v oddělení lidských zdrojů v Nestlé, kde pomáhá získat zkušenosti na trhu práce i dalším studentům.

"Koordinuju program Kariérní poradenství, hledám studenty, kteří o něj mají zájem, a zařizuju jim schůzky s manažery z různých oddělení," vysvětluje.

Během praxe chce hlavně nasbírat zkušenosti z prostředí velké korporátní společnosti. Doufá ale také, že jí stáž pomůže zvýšit její hodnotu na trhu práce, až dokončí studia. Firmy dávají přednost lidem s praxí. Doplnit své teoretické znalosti o praktickou zkušenost z oboru je ale podle českých studentů téměř nadlidský výkon.

V souvislosti s hospodářskou krizí v Evropě se navíc počet mladých lidí bez práce rapidně zvýšil. Nejhorší je situace ve Španělsku a Řecku, kde se pravidelně mluví až o padesáti procentech nezaměstnaných mladých.

V Česku bylo v prvním čtvrtletí letošního roku evidováno na pracovním úřadě přibližně 103 tisíc nezaměstnaných do 29 let.

Kopírovat a zvedat telefony nestačí

Tato čísla už neznepokojují jen politiky, ale také samotné podnikatele. Do Aliance pro mladé se proto v Česku zapojilo už 23 firem. Mezi nimi například GE Money Bank, T-Mobile, automobilový závod TPCA nebo výrobce obalového materiálu Smufit Kappa.

Jen Nestlé v Česku a na Slovensku vytvořilo pro mladé 253 míst a do roku 2016 chce jejich počet zdvojnásobit. Firma hodlá vytvořit také 300 nových míst pro stážisty.

"Stáže u nás jsou o skutečné práci, nejedná se o kopírování či administrativní práce. Stážisté pracují na konkrétních projektech. V marketingu se například podílejí na natáčení televizních reklam či vývoji digitálních marketingových kampaní.

V závodech máme také učňovské programy - v Zoře Olomouc a ve slovenské Prievidzi," říká Andrea Brožová z tiskového oddělení firmy.

V Česku je o stáže zájem

Dalším členem Aliance pro mladé je Vodafone, ten pro změnu nabízí třeba dvouletý program zaměřený na absolventy vysokých škol s žádnou nebo minimální praxí. Účastníci během něj projdou intenzivním školením a mentoringem.

"Věříme, že pokud se spojí více firem, dokážeme lépe propagovat možnosti, které studenti a absolventi na trhu mají, a usnadníme jim vstup na pracovní trh.

Partnerům také aliance umožňuje sdílet talentované lidi a nabízet jim různorodé příležitosti, sdílet zkušenosti a neustále vylepšovat programy pro mladé," vysvětluje ředitelka lidských zdrojů Vodafonu Daniela Hylmarová.

Pomoc studentům najít práci se snaží už od začátku hospodářské krize státy i EU - ta například loni v červnu vyčlenila na boj s nezaměstnaností mladých šest miliard eur.

V Česku běží mimo jiné státní programy Stáže pro mladé a Stáže ve firmách. Díky nim získalo praxi už přes šest tisíc lidí. Zájemců je ale mnohem více. Jen do programu Stáže ve firmách se přihlásilo přes 30 tisíc zájemců.

Související