Praha se zařadila po bok světových metropolí. I v Česku už se začíná roztáčet silný odpor proti aplikaci Uber.

Ta umožňuje lidem objednat taxi a zaplatit za něj pouze přes mobil. Společnost nabízí svoje služby v hlavním městě od srpna, inspektoři z magistrátu už ale zaplombovali černé limuzíny dvěma jejím řidičům.

Oba řidiči museli zaplatit 50 tisíc korun kauci, jejich auta už jsou pojízdná, úředníci z nich nechali sundat policejní botičky.

"S oběma bylo zahájeno správní řízení," uvedla mluvčí pražské radnice Petra Hrubá. Hrozí jim pokuta nebo odebrání taxikářské licence až na dva roky.

Jde o to, že jelikož šoféři Uberu jezdí bez taxametrů a bez žluté lampy na střeše jako takzvaná smluvní přeprava, měli by mít podle platných zákonů s cestujícími předem uzavřenou smlouvu (buď na papíře, nebo ověřenou e-podpisem) o tom, kam a za kolik je povezou.

To jde ale přímo proti smyslu Uberu – objednávání i placení probíhá pomocí aplikace v chytrém telefonu. Klient zná cenu předem, může si navíc projít informace o řidiči i jeho ohodnocení od jiných uživatelů programu.

"Nebudeme to komentovat," odmítl se k problémům s pražskými úředníky vyjadřovat Rob Khazzam, který má expanzi americké firmy v Česku na starost.

A je pravda, že trable s magistrátem zapříčinily odchod několika šoférů, kteří se bojí, že kvůli firmě přijdou o licenci? "Není. Naopak se nám v Praze daří lépe, než jsme čekali, jsme nad plánem," tvrdí 28letý kanadský manažer s tím, že přesný počet zapojených řidičů nemůže prozradit.

Nemoderní zákon

Pokud by pražští kontroloři v inspekcích pokračovali, velmi pravděpodobně by připravili Uber o všechny řidiče, kteří pro něj jezdí se svými černými BMW 5, Mercedesy třídy E nebo Škodami Superb.

Pomoct by naopak mohla změna zákona. Ministerstvo dopravy situaci analyzuje a s vlastní iniciativou hodlá přijít místopředseda hospodářského výboru ve sněmovně, poslanec Martin Kolovratník z hnutí ANO.

"Nutnost mít smlouvu předem se zaváděla kvůli podvodníkům, kteří obcházeli zákon. Jenže s variantou mobilních telefonů se tehdy nepočítalo," dodal milovník moderních technologií. Ten už o nutnosti přizpůsobit paragrafy tomu, jak lidé žijí a co používají, hovořil i se zástupci Uberu.

Ti jsou přitom na odpor zvyklí. V podstatě kamkoli společnost, jež vznikla před pěti lety v San Francisku, přijde, tam vyvolá velké protesty. Taxikáři proti ní demonstrovali v Londýně, v Paříži, v Berlíně. Vyčítají jí, že porušuje pravidla nebo že její řidiči nemají zkušenosti.

Co je to aplikace Uber

Začátky v Silicon Valley

Uber založili v roce 2009 Travis Kalanick a Garrett Camp, vadily jim nekvalitní služby taxíků v San Francisku.

Dnes služba operuje ve více než čtyřiceti zemích světa.

Jak to funguje

Uber nabízí několik služeb – černé limuzíny UberBlack, carsharing UberPop, rozvoz jídla UberFresh.

V Česku je k dispozici jen první jmenovaná.

Majiteli aut jsou sami řidiči, Uber jim zprostředkuje kontakt s klienty a přes jeho servery probíhají i platby.

Firma si bere pětinu z ceny, zbytek jde řidiči.

Investoři naopak v Uber dost věří. Nedávno firmu, která dokonce ani nevlastní auta, jež nabízí (ta patří nasmlouvaným šoférům), ocenili na bezmála dvacet miliard dolarů.

To je víc než např. tržní kapitalizace mezinárodní autopůjčovny Hertz nebo amerického obchodního řetězce Best Buy.

Také ekonomové nástup Uberu a jemu podobných služeb jako Lyft vítají. Podle průzkumu, který udělala Chicagská univerzita, by do tohoto dopravního souboje měly úřady co nejméně zasahovat s tím, že nakonec na tom vydělají hlavně cestující.

"Podle ekonomických pravidel konkurence napomáhá blahobytu a kvalitě života, jsem přesvědčen, že to platí i zde," citoval list New York Times Olivera Harta z Harvardu.

Sbírka na právníky

V Česku zatím tradiční taxikáři, jezdící pod různými dispečinky, žádné viditelné protesty nespustili. V tichosti se na ně ale připravují.

Začali mezi sebou vybírat po dvou stovkách korun, aby si mohla jejich Asociace koncesionářů v taxislužbě zaplatit právníky a případně Uber zažalovat u soudu.

"Zatím se jen chystáme. Počkáme, jak dopadnou správní řízení na magistrátu a co řekne ministerstvo dopravy," potvrdil bojovnou náladu Daniel Tarljovski z asociace taxikářů.

To, že Uber všude provází rozbroje a kontroverze, už začalo štvát i jeho šéfa Travise Kalanicka. "Musíme se zlepšit v komunikaci," ohlásil v rozhovoru pro Financial Times zakladatel firmy, kvůli níž demonstrují desetitisíce šoférů po celém světě.

Kalanick si kvůli lepší image a vztahům s úřady dokonce najal dva špičkové experty: Davida Plouffea, který vedl v roce 2008 prezidentskou kampaň Baracka Obamy, a Marka McGanna, bývalého hlavního lobbistu newyorské burzy. Právě McGann má za úkol zajistit firmě hladší expanzi v Evropě a na Blízkém východě.

Zatím jste si přečetli 100 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.