Práce dopravní policie se od 1. ledna v některých věcech změnila. Její ředitel například tvrdí, že lidé, kteří neprošli výcvikem v autoškole, jsou za volantem nebezpeční, a proto považuje odstranění řízení bez řidičského oprávnění z trestných činů za chybu.

Leoš Tržil už také čelí trestnímu oznámení ze strany senátora Vladimíra Drymla (ČSSD) kvůli svému příkazu o plošném provádění dechové zkoušky na alkohol u všech kontrolovaných řidičů. Dryml to považuje za šikanu.

Sociální demokraté také přišli s nápadem, aby řízení pod vlivem alkoholu do 0,15 či 0,24 promile nebylo chápáno jako přestupek.

ČSSD žádá policejního prezidenta, aby v tomto smyslu vydal metodický pokyn, kterým by se pak řídili policisté. Řidič, který nadýchá do 0,24 promile údajně stejně nemůže být kvůli odchylkám v měření potrestán.

Šéf dopravní policie ale toleranci nízké hladiny alkoholu v krvi odmítl. 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Daniel Vacha
Dobrý den Chtěl bych vám poděkovat za rozumné rozhodnutí. Škoda že ale v naší zemi metody jak po nadéchání potrestat pány ze zhora ( poslance , hejtmany a podobné papaláše) není a nebo se pletu a imunita se na dopravu nevztahuje? Děkuji za odpověd s pozdravem Daniel Vácha
Přestupek poslance je projednán, pokud nepožádá o kárné řízení, na hejmany apod.. se žádná výjimka nevztahuje. U cizinů je situace jiná, rozlišuje se, zda v daném případě se imunita uplatní či nikoliv.
plk.Tržil
Roso
Dobrý den, chci se zeptat kdo a proč schválil možnost užívat potkávací (přední)světla typu LED,která se rozmohla jak houby po dešti. Častokrát jsou tato světla zakryta tak,že auto vypadá jako neosvětlené a ještě k tomu v případě,že je mají řidiči zapnuté tak ale v 99% zadní světla nejsou rozsvícena...to se zase nějaký lobista na tom "napakoval" nebo MD při schvalování nedomyslelo důsledky ? Také se rozmohl nešvar používání mlhovek i za bezproblémových povětrnostných podmínek ale nikdy jsem neviděl, neslyšel, že by policie pokutovala tento přestupek. Děkuji.
tento dotaz je nutno směrovat na MD, další věcí je kontrola na STK. U světel pro denní svícení nemusí zadní světla svítit. Při běžných s větelných denních podmínkám se domnívám, že funkce zadních světel je zbytečná. V rámci silničních kontrol jsou řešeny přestupky neoprávněného svícení mlhovými světly.
plk.Tržil
gavenda
Mohl by jste řící, kolika procenty, popř. počty, se podílejí na nehodách alkoholici? jak chcete postihovat ty slušné řidičem, kteří dělají zhruba 96 procent nehod?
V roce 2009 byl alkohol zjištěn u 5725 řidičů, kteří zavinili dopravní nehodu. Cílem preventivních kontrol je dopravním nehodám s alkohlem zamezit, stejně tak jako i v rámci dohledu řešit dopravní přestupky, které vedou k nehodě, nebo následku na životě a zdraví.
plk.Tržil
Vanguard
Vaše snaha o plošné kontroly řidičů na přítomnost alkoholu v krvi je podle mého názoru protiprávní, protože překračuje zákonné vymezení tohoto oprávnění dané § 16 odst. 2 zák. č. 379/2005 Sb., o ochraně před alkoholismem, podle kterého je řidič povinen podrobit se dechové zkoušce pouze řidič, o kterém se lze DŮVODNĚ DOMNÍVAT, že řídí vozidlo pod vlivem alkoholu. Pokud bude policie na váš příkaz kontrolovat řidiče plošně, dopustí se porušení čl. 2 odst. 3 Ústavy, podle které lze státní moc uplatňovat pouze na základě zákona a v jeho mezích. Plošné kontroly tyto meze zcela jasně překračují, protože nelze a priori pokládat každého řidiče za důvodně podezřelého z zřízení pod vlivem alkoholu. Ani žádný jiný zákon policii neopravňuje k plošným kontrolám. Nechali jste si tuto otázku posoudit od nezávislých právníků? Pokud ano, dospěli k závěru, že váš pokyn je v rámci zákonného zmocnění? Je možné tyto analýza získat?
Věc byla konzultována s právníky, přičemž pro oblast alkoholu v silničním provozu jsou směrodatná ustanovení v zákoně 361/2000 Sb., konkrétně § 124 odst. 9 - oprávnění policie a § 5 odst. 2 povinnosti řidiče. Zákon 379/2005 se v daném případě užije pouze pro praktické provedení vyšetření. Zákon 379/2005 je specifický pro osobu, zákon 361/2000 Sb., specifikuje řidiče vozidla.
plk.Tržil
rudastraka
dobry den, obstrukce policie pri nadychani 0.05 promile povazuju za sikanu a buzeraci nas slusnych ridicu. timhle si policie respekt neziska, stejne jako kontrolou lekarnicek
Policie není a nemůže být orgánem, který stanoví hranici alkoholu. V rámci platných právních předpisů je v ČR nulová tolerance.
plk.Tržil
Marek Tobolka
Novelizace pravidel silničního provozu od 1.7.2006 byla vyvolána nejen snahou o zvýšení bezpečnosti na našich komunikacích, ale také nutností sladit dopravní předpisy se státy Evropské unie.Silniční kontroly s důrazem na dechovou zkoušku s nulovou tolerancí však jednotnosti unijních předpisů hrubě odporují a jsou rovněž v rozporu s ústavou ČR a listinou práv a svobod . V převažující většině zemí EU je léty prověřená a osvědčená tolerance v řadech desetin promilí občanskou i zákonnou normou společnosti.Plošné dechové zkoušky jsou veřejnou šikanou občanů a přímým důkazem neschopnosti policie vypořádat se s údajným alkoholem za volantem jiným způsobem .
V řadě států EU jsou hodnoty různě, doporučení evorpských orgánů je hranici alkoholu snižovat. V některých s tátech jsou i dvě hodnoty, s tím,že u osobních vozidel je např. 0,2 promile, u řidičů nákladních vozidel např. 0,0 promile. Přijímání opatření ke snižování alkoholu vychází jak z doporučení evropských orgánů, tak z národní strategie a resorčního akčního programu k BESIPu. Z hlediska řady regionů v rámci ČR nejde o nic nového. V řadě krajů již několik let je provádění dechových zkoušek při silniční kontrole automatické. Nevím jakým způsobem chcete alkohol v silničním provozu zjistit ( mimo dechovou zkoušku) , jedině tak, jak je využíváno u nových nákladních technologií vozidel, že pokud řidič neprovede dechovou zkoušku s negativním výsledkem, tak nenastartuje.
plk.Tržil
Luboš
Pane řediteli,nezdá se Vám,že na našich silnicích je tak trochu přeznačkováno.Osobně si myslím,že přemíra dopr.značení je spíše ke škodě než k užitku.Dále sleduji,že označení začátku a konce obce se neustále vzdalují od zastavěných částí obcí.Není zbytečné takto omezovat zbytečně řidiče.Nejsou to místa pro Vaše výběrčí s radary?
Z hlediska používání dorpavních značek v řadě případů s Vámi souhlasím. řada míst by šla zlepšit dopravně-inženýrským opatřením místo dorpavního značení. Na řadě míst se dorpavní značky umisťují, aniž by byl souhlas policie. Policie, ale již není ta, která rozhoduje o umisťování dopravních značek, je jen orgánem, který se vyjádří, přičem na stanovisko policie nemusí být brán zřetel.
plk.Tržil
Vanguard
Prý vám v srpnu ukradli policejní odznak...nepřipadáte si trochu hloupě?
Z chyb se člověk učí.
plk.Tržil
olin
SÁM ALKOHOL ZCELA VIJÍMEČNĚ ZA VOLANTEM ANI NÁHODOU TAKŽE KONTROLAMI SOUHLASÍM ..JENŽE KDO MÁ DOST PENĚZ TAK MÁ KLIKU ŽE ZAPLATÍ POLICIE POPOJEDE KOUSEK STRANOU JEDE SE DÁL A VŠICHNI JSOU SPOKOJENÍ .KDY UŽ BUDOU MÍT POVINĚ ZAPNUTY KAMERY A MIKROFONY ABY SE PŘEDEŠLO UPLÁCENÍ.DĚKUJI
Je celá řada protikorupčních kroků, včetně používání testrů s pamětí, které se pravidelně vyhodnocují.
plk.Tržil
nerw
po poziti marihuany lze preukazat pritomnost kanabinolu az po dobu nekolika tydnu. to znamena ze si nemuzu sednout za volant napriklad mesic i kdyz ucinky trvaji nanejvys 12 hodin?
AD
Proč chcete plošně testovat alkohol (tedy stopy po metabolizaci alkoholu v dechu) u všech řidičů - tedy i u těch, u kterých neexistuje podezření na požití alkoholu? Nepřijde vám to poněkud přehnané? Kolik stojí jedna taková kontrola daňové poplatníky - tedy nás všechny? Dostanete policisty zpět do ulic - v označených i neoznačených vozech? Už samotná přítomnost policejního vozu zklidní "závodníky". Osobně bych raději viděl policii stíhat nebezpečně jedoucí řidiče (kličkování mezi pruhy, najíždění těsně před/za vozidlo - naštěstí takových není mnoho, ale jsou). Ostatně - jeden příklad na závěr: je to asi 10 let, co jsem na D1 pětkrát předjížděl porche. Jak? Nu, vždy se kolem mne nejprve prohnalo dvoustovkou, ale pak jsem ho viděl stát v odstavném pruhu a povídat si s policií. Za cestu Praha-Brno celkem pětkrát. V Brně jsem byl dřív. Proč skoro nikdo nevypráví, že se mu takové historky staly - proč není vidět na dálnicích odstavená vozidla, která jela nebezpečně? Neměla by policie přidat spíše v tomto ohledu - přítomnosti na silnici v běžném provozu?!
Mrzí mne, že dechové z koušky nejsou vnímány jako prevence, tak jako např. kontrola technického stavu, kontrola dokladů, kontrola dob řízení u řidičů nákladních vozidel. Z hlediska hustoty provozu, z hlediska dopravní sítě, není možné, aby na každém místě byl policista, hledají se všechny cesty, aby v silničním provozu bylo více hlídek např. snížení rozsahu šetření dopravních nehod přineslo posílení výkonu v dohledu, o tom svědčí výstupy z činnosti a to ne v položkách - kontrola lékárničky. Stejně tak se projevuje využití passatů na dálniční síti i s využitím na některých vybraných komunikacích.
plk.Tržil
FSH
Dobrý den, mám dva dotazy: 1) Jsou nějakým způsobem monitorovány policejní hlídky v mediálně oblíbených dálničních Passatech. Stále častěji se ke mě dostávají informace o tom, že tyto automobily úmyslně provokují řidiče ke zrychlení (problikávání v rychlém pruhu, předjetí a následné zpomalení). Chápu, že tyto posádky jsou jistě motivovány k co největšímu objemu vybraných finančních prostředků, ale co je moc to je příliš... 2) Policie ČR si vede statistiku dopravních nehod (tak jak je známe z tisku). Rozlišujete dopravní nehody kde viníkem byl řidič pod vlivem alkoholu a kde naopak byl tím, který za nehodu nemohl (chápu, že zákon hovoří jinak). Uvedu příklad: Z vedlejší silnice mě nabourá automobil (např. jízda na červenou) a při následné dechové zkoušce nadýchám xx promile alkoholu = nehodu jsem nezpůsobil, byť podle zákona jsem viník (což je špatně, ale to je na jiné téma). Do jakých statistik Policie ČR zapíše tuto nehodu? Na závěr stále ještě pevně věřím ve slušnost PČR (oproti například nedostudovaným zakomplexovaným jedincům u policie městské) a doufám, že úlety jako presumpce viny u řidičů a následné měření alkoholu jsou jenom dočasné úlety... díky P.
Rozhodně nejsou policisté dálničních passatů nabádáni k provokaci ke zvyšování rychlosti. V případě, že řidič takového vozidla nesouhlasí s přestupkem, je ozbnámen a případ posoudí správní orgán. Pokud pokutu zaplatí, může podat podnět k mimoodvolacímu řízení, kde bude věc opětovně prověřena, včetně videozáznamu, který je proveden. Statistika dopravních nehod rozlišuje položku " alkohol u viníka dopravní nehody", tím je to dáno. Tzn. statisticky hovořím o alkoholech u viníků dopravních nehod.
plk.Tržil
Filip Morawetz
Dobrý den, pane řediteli. Proč se nazačne policie zabývat podstatou věcí? Jste nesmyslní populisté. Po Madridu, po Berlíně, všude možně jsem jezdil s jednou či dvěma sklenkami vína a rozhodně, je to běžně tolerováno a takový řidič rozhodně není nebezpečný. Jestli je někdo pitomec od základu a opije se a pak se řítí městem 160 je to hazardér, kterému je jedno jestli je bodový systém či ne. Příště pojede i bez řidičáku. Najděte řešení, které nebude šikanovat slušné lidi a označovat za piráty silnic dobré a zkušené řidiče jen proto, že vámi nastavené parametry jsou jako v policejním státě? Proč je vysoký počet nehod? Protože jsou katastrofální silnice a ne proto, že někdo jede po dálnici 160, jistě víte, že to dálnice jsou velmi bezpečné. Trváte na nesmyslných dogmatech.
Silniční provozu, nehodovost, ovlivňje celá řada faktorů - chování řidiče, kvalita dopravní sítě, technický stav vozidela celá řada dalších, stejně je nutno represi vyvažovat prevencí.
plk.Tržil
Vanguard
Z čeho dovozujete zákonné oprávnění policie k PLOŠNÝM testům na přítomnost alkoholu? Podle § 16 odst. 2 zákona č. 379/2005 Sb. (který je pro dechové kontroly určující) je možné provádět orientační zkoušku na alkohol pouze v případě DŮVODNÉHO PODEZŘENÍ, že řidič je pod vlivem alkoholu. Nemyslíte, že vaše nařízení je porušením čl. 2 odst. 3 Ústavy, podle které lze státní moc uplatňovat pouze na základě zákona a v jeho mezích? Když zákon mluví o DŮVODNÉM PODEZŘENÍ, policie si jej nemůže vykládat tak, že důvodně podezřelí jsou všichni řidiči-to by byl jasný exces a zneužívání pravomoci úřední osoby. Nechali jste si tuto otázku nezávisle posoudit? Pokud ano, kým a jaký byl výsledek?
dotaz dříve - §5 odst. 2, § 124/9 zák. 361/2000Sb., § 16 zákona 379/2005 je pouze technickým postupem vyšetření.
plk.Tržil
pavel třeštík
Dobrý den, dovolím si dvě otázky: 1.) Zavedením svícení potkávacími světly ve dne se stali "neviditelní" nejzranitelnější účastníci silničního provozu - motocyklisté a cyklisté. Neuvažujete do budoucna o zrušení této povinnosti (po vzoru Rakouska), popř. povolení pouze svícení světly pro denní svícení. 2.) Nezpochybňuji počty nehod pod vlivem alkoholu ( když jsem jezdil se záchrankou, tak 95% nehod, většinou velmi těžkých, od 24:00 do 6:00 bylo způsobeno pod vlivem alkoholu), ale po vstupu do EU se cítím jako občan druhé kategorie ve srovnání se zeměmi, kde je tolerována jistá hladina. Neměli by mít řidiči v EU stejná práva ?
V Rakousku opět zvažují opětovně denní svícení. Otázka stanovení povolené hladiny alkoholu je věcí odborníků v oblasti, v rámci doporučení orgánů EU je směr snižovat hladiny alkoholu, přičemž řada států by 0,0 uvítala.
plk.Tržil
Filip Morawetz
Dobrý den, pane řediteli. Proč se nazačne policie zabývat podstatou věcí? Jste nesmyslní populisté. Po Madridu, po Berlíně, všude možně jsem jezdil s jednou či dvěma sklenkami vína a rozhodně, je to běžně tolerováno a takový řidič rozhodně není nebezpečný. Jestli je někdo pitomec od základu a opije se a pak se řítí městem 160 je to hazardér, kterému je jedno jestli je bodový systém či ne. Příště pojede i bez řidičáku. Najděte řešení, které nebude šikanovat slušné lidi a označovat za piráty silnic dobré a zkušené řidiče jen proto, že vámi nastavené parametry jsou jako v policejním státě? Proč je vysoký počet nehod? Protože jsou katastrofální silnice a ne proto, že někdo jede po dálnici 160, jistě víte, že to dálnice jsou velmi bezpečné. Trváte na nesmyslných dogmatech.
Lukáš
Dobrý den pane Plukovníku, První bych vám chtěl poděkovat za vaši tvrdou práci kterou odvadíte nám občanům, děkujeme. A chtěl bych se zeptat zda ono nařízení o provedení dechové zkoušky při každé kontrole se jedná pouze u Dopravních policistů a nebo jde o všechny přislušníky PČR? A ještě otazka mimo, jaký je stav dopravních policistů? Už je 100%? Předem děkuji za odpovědi a přejí vám i vašim kolegům klidnou službu, kterou si my slušní občané velice vážíme. Lukáš
ZPP je stanoven pro policisty provádějící dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, tzn. ne každý policista, který zastaví vozidlo musí provádět dechozou zkoušku u řidiče, u dopravních policistů jde o činnost, kterou vykonávají, zejména s přihlédnutím k podmínkám výkonu služby. V současné době chybí u dopravní policie cca 400 policistů.
plk.Tržil
antonín sedlák
v roce 2007 jsem měl na jeden měsíc tzv. blokován ŘP. JE možné abych v roce 2009 při silniční kontrole nebyl v evidenci řidičů ?? do dnešního dne po mne odevzdat ŘP nikdo nechtěl tak proč jsem se musel znovu tzv. přihlašovat do evidence v Přerově . na správním řízení jsem vyfasoval 27.000,- pokutu a 1 rok zákaz řízení .... momentálně jsem se odvolal na Kraj.úřad do Olomouce - pokud není chyba u mne prosím o pomoc ... Děkuji Sedlák tel 731 690 469
Váš dotaz je nutno směrovat na MD, které vede evidenci řidičů, řeší správní řízení.
plk.Tržil
trepa
Dobrý den, neuvažujete o zrušení povinnosti svítit potkávacími světly včetně osvětlení přístrojových desek a koncových svítelen ve dne po vzoru Rakouska (neviditelní motocyklisté, nárust spotřeby), popř. umožnění svícení ve dne pouze světly pro denní svícení ? Nezpochybňuji počet a závažnost nehod pod vlivem alkoholu (většina však dle mých zkušeností práce na záchrance od 24:00 do 6:00 a s hladinou vysoko nad 1 promile), ale jako občan členské země EU se cítím diskriminován oproti zemím, kde je minimální hladina tolerována. Neměli by mít řidiči členských zemí EU stejná práva ?
Petr
Zvazuje se pri pripadne zmene maximalni povolene rychlosti na dalnicich ze 130Km/h na 160 Km/h i varianta neomezene rychlosti, jako je tomu napriklad v Nemecku? Osobne se domnivam, ze pri nasem stavu dalnic neni dobra ani jedna z techto priadnych zmen, avsak, melo by-li dojit ke zmene na 160 Km/h, nabizi se tu otazka, zda by neomezene rychlost nevysla jako bezpecnejsi varianta. Mam totiz za to, ze bude-li povoleno 160Km/h, vetsina lidi bude jezdit touto rychlosti at uz se na to budou citi ci nikoli, proste jen kvuli pocitu, ze je to proste dovoleno. Neomezene rychlost by mohla v ridicich trochu vice probouzet vlastni odpovednost za zvolenou rychlost. Zajimal by mne na toto Vas nazor.
V německu je sice jen doporučená rychlost, ale řada míst je s omezenou rychlostí třeba i na 80 km/h. V rámci 160/km na naší dálnice jde jen o několik úseků, rozhodně nejde o celou dálniční síť, včetně ustanovení návrhu říká, že je možno zvýšit rychlost až o 30 km/h. Když vememe rozash úseků, kterých by se to týkalo, považuji toto za zbytečné, protože zde ještě chybí telematické aplykace pro řešení nenadálých situací. Vážení dotazující, děkuji Vám za dotazy, které jsou pro mne i zpětnou vazbou k činnosti dopravní policie. Byl bych rád, aby opatření k alkoholu byla vnímána jako preventivní oblast. Přeji vám všem v roce 2010 hodně bezpečjnějších kilometrů na silnicích ČR.
plk.Tržil
Jaroslav Franta
Zdravím vás, chtěl bych se zaptat, co si myslíte o šikaně řidičů novými nesmylnými omezeními na 50 km/h v Praze? Nechtěl by jste s řidiči uzavřít nepsanou dohodu neměření rychlosti v těchto úsecích? Když už někdo vymyslel takovou věc, aspoň vy jako policie by jste si mohli zachovat zdravý rozum a dát řidičům pokoj, zákon nezákon. Zadalší, jaký je váš názor na případné zvýšení rychlosti na dálnici na 160 km/h, které ze zkušeností z Německa vždy vede k ustálení provozu, zmenšení pravděpodobností dopravní zácpy a hlavně k menšímu riziku nehod? Myslíte, že by nám to taktéž prospělo? Díky předem za odpovědi Jaroslav Franta
LJ
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč Vy (tzn. policie) tolik lpíte na poněkud nesmyslných preventivních kontrolách (při kterých zjistíte akorát, že děda ve Škodě 105 má propadlou lékárničku) a nevěnujete se více aktivní činnosti v provozu (odchytávání řidičů jezdících nebezpečně, agresívně a "prasácky", často se značkami 1A1 1111 atp). Díky.
Luboš
Jsem poměrně silný diabetik,je možné,že přístroje Drager,reagují na aceton v dechu?Mohu policisty v případě pozitiv.výsledku požádat o odběr krve?
N
Limit 0,00 promile je biologicky nesmyslný. Limit cca 0,25 promile by bezpečně ochráníl řidiče, kteří si dali šveskový kompot, čokoládový bonbon Marila apod, aby je policisté poté co se špatně vyspali... nemohli šikanovat. Váš názor?
Luboš
Zrušením povinnosti volat policii k menším nehodám asi mnoho opilců za volantem o papíry nepřijde.Co si o tom myslíte.