Ministr dopravy Vít Bárta počínaje dneškem částečně zrušil zákaz výstavby na železnici z počátku srpna. Stavět se opět bude na třetím koridoru mezi Zbirohem a Rokycany. ČTK to řekl Bárta, se stavebními firmami se podle něj podařilo dohodnout slevy a prodloužit termíny splátek.

Podle mluvčího ministerstva dopravy lze čekat pokračování výstavby i jinde. „Našly se další úspory ve výši 473 miliónů korun,“ potvrdil Hanzelka serveru iHNed.cz.

Jak Bárta uvedl, celková vyjednaná sleva na železniční stavby pro letošek 430 milionů korun, což představuje asi 5,1 procenta letošního plánu.

Na většinu sumy už jsou podle něj podepsané i dodatky ke smlouvám, zbytek podepíší zástupci státu a firem během pátku nebo v nejbližších dnech. Součástí dodatků je i odložení splátek ze strany státu.

Například u trati Zbiroh - Rokycany bude stát platit až od února příštího roku. Koridor u Rokycan staví sdružení firem vedené Skanskou.

Slevy přišly po vyhlášení "stop-stavu"

Stavební činnost by se v dohledné době mohla obnovit také na železničním koridoru Praha - České Budějovice. Podle Bárty za současné vlády modernizace této nyní z velké části jednokolejné trati dokončena nebude, ministr ale stavbu považuje za jednu z nejdůležitějších. Podle jeho slov do konce volebního období bude jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi vlak za hodinu a 50 minut, dnes cesta trvá podle jízdního řádu 2 hodiny a 40 minut.

Podle Bárty firmy nabídly slevy až poté, co zastavil veškerou výstavbu na železnici. Na silnicích je jednání o slevách složitější, neboť kvůli tlaku veřejnosti nelze výstavbu úplně zastavit, uvedl ministr.

Bárta o okamžitém zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), rozhodl 9. srpna. Důvodem podle něj bylo, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy. Svaz podnikatelů ve stavebnictví (SPS) rozhodnutí kritizoval a varoval, že situace může skončit kvůli neplnění závazků ze strany státu až u soudu.

Ministr dopravy po vyhlášení stop-stavu výstavbu na železnicích zcela zastavil na úkor dálnic. "Tok, který měl z fondu do konce roku směřovat do železnic, tedy 1,1 miliardy, jsme přesměrovali do dálnic. Můžeme to nazvat půjčkou, která se na železnici vrátí," řekl v rozhovoru pro HN koncem srpna.

V současnosti jsou největší stavby na železničních koridorech na jihu a západě Čech. Jen na třetím a čtvrtém koridoru měla SŽDC od letoška do roku 2016 podle původních plánů proinvestovat přes 84 miliard korun.