Celkem 60 procent malých a středních podniků se domnívá, že veřejnou zakázku není možné získat bez provize nebo úplatku. Opačný pocit má 30 procent podnikatelů. Vyplývá to z průzkumu, který Asociace malých a středních podniků uskutečnila mezi téměř 550 podniky s pěti až 250 zaměstnanci počátkem února.

"Z toho mrazí, to je velmi vysoké číslo," řekl novinářům Radim Bureš z protikorupční organizace Transparency International.

Jiná situace je u zakázek ze soukromého sektoru, kde v průzkumu tři čtvrtiny respondentů vyjádřily přesvědčení, že je možné je získat bez provize nebo úplatku. Tento výsledek vypovídá o tom, že v soukromém sektoru není taková korupce při zadávání zakázek a že konkurence neumožňuje manažerům soukromých firem tak vysoký stupeň korupčního jednání jako ve veřejné sféře, uvedl místopředseda asociace Karel Havlíček.

Průměrná výše provize činí podle průzkumu téměř devět procent v soukromém sektoru a skoro 16 procent v sektoru veřejném. "To je také překvapivě vysoké číslo," podotkl Havlíček.

Uplatit by byla ochotná každá čtvrtá firma

Více než čtvrtina firem přiznala, že by byla ochotna sáhnout k úplatku. To podle Havlíčka ukazuje, že v některých případech nemá podnik, zvlášť menší, chce-li přežít, na vybranou. Celkem devět procent společností sdělilo, že v souvislosti se získáním zakázky někdy úplatek nabídly.

Na 44 procent podnikatelů by bylo ochotno veřejně vystoupit v případě, že se dozvědí o korupčním jednání. To je podle Bureše velký podíl, protože tento krok by měl pro ně velmi nepříjemné následky. "Hrozí totiž, že si v dané oblasti už neškrtnou," vysvětlil. "Naštvanost mezi podniky je vysoká," poznamenala generální ředitelka asociace Eva Svobodová.

Nejúčinnějším nástrojem proti korupci by bylo podle dotázaných zejména zveřejňování ceny nabídek a obchodních podmínek. Černé listiny korupčníků by prý působily odstrašujícím způsobem proti budoucímu možnému selhání nebo korupčnímu jednání při rozhodování o veřejných zakázkách. Asi pětina respondentů míní, že nejúčinnějším opatřením proti korupci je zavedení tvrdších sankcí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru