jiri_havel__192x128_.jpg Nejsilnější opoziční strana ČSSD důrazně vystupuje proti zavedení školného na všech typech škol. Tvrdí, že chce podporovat družiny a mimoškolní aktivity dětí. Hodlá umožnit, aby mateřské školky mohly využívat děti už od dvou let.

Jaké jsou další představy ČSSD o českém školství a jak by své plány chtěli sociální demokraté naplnit? Na to se můžete ptát jejich stínového ministra školství Jiřího Havla.

Havel byl v pondělí hostem on-line rozhovoru serveru iHNed.cz.

Další souvislosti o školách

Upozornění: Dotazy se z technických důvodů zobrazují s časovou prodlevou.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Darja
Dobrý den. Pořád mi není jasné, proč se argumantuje tím, že učitelé mají průměrný plat, ale neřekne se, že to neodpovídá průměrnému platu VŠ vzdělaných lidí. Podmínky ve školství jsou stále horší a samozřejmě mladí lidé dlouho v těchto podmínkách nevydrží. Proč tedy není možné platy zvednout tak, aby náročnost práce odpovídala mzdovému ohodnocení?
Ano, to je problém. Plat učitele činí asi 23 000, plat vysokoškoláka ve veřejném sektoru 29 000, v soukromém v průměru 43 000. Pokud platy ve školství nebudou kompetitivní, bude chybět motivace.
Jiří Havel
Žižla
Jakým způsobem chcete dostat do škol kvalitní učitele? Každý maturant ví, že školství je naprosto nelukrativní obor, předem ztracená varta za málo peněz a ještě si nechat nadávat od široké veřejnosti(drezůrovat drzé spratky).Ti učitelé nad 45 let vám už asi ze školství neutečou, kde vezmete generaci dalších, když je práce ve školství tak "profláknutá".Nejde jen o platy, ale i postavení učitele ve společnosti.Kdo by měl vyučovat, než ti nejlepší a nejschopnější? Prosím, nevysvětlujte vše kecy o "poslání", za to vám nedají u řezníka "oblíznout" ten hák, co je na něm maso.
Platy a podmínky, to je alfa a omega. Souhlasím s poznámkou.
Jiří Havel
Frank
Jak se Váš návrh projeví v motivaci k odpovědné volbě studijního programu z hlediska uplatnitelnosti na trhu práce? Není australský systém a tedy i metoda odloženého školného z tohoto hlediska přeci jen užitečnější?
Pochybuji. Už dnes má student a jeho rodina náklady, vyšší než stát. Zvýšení nákladů rodiny ze dvou třetin na tři čtvrtiny asi řeší jen málo.
Jiří Havel
Svánský
Penalizace za zkoušky je fajn, jenže to povede jen k tomu, že studenti budou ještě drzejší než teď a budou se hádat o každou zkoušku. Spíš považuju za nutné udělat dva druhy VŠ, protože momentálně mi fakulta přijme ve srovnání s rokem 98 s 3x populačně slabšího ročníku 2x více studentů a prostě valná část z nich na kvalitní studium nemá vlohy ani píli. Když jich ale vyhodím moc, hned mě vedoucí katedry přijde seřvat, protože škola je placená od kusu... Co s tímhle?
Ano, to se snaží řešit jiná část ZK, která není víc než materiálem k diskusi. Těšíme se ale na vaše alternativní návrhy.
Jiří Havel
Marek k.
Vážený pane Havle, já chci vidět v křeslech ministrů výhradně odborníky a nikoliv politiky, kteří v Parlamentu sedí pomalu 18. rok.. Otázka: Jaké máte Vy odborné a praktické předpoklady vést tento resort (školství + tělesná výchova)? Nezdá se Vám, že školství ve stavu a při otřesném personálním obsazení bez praxe (znám učitele, kt. sedí na školách více než 40 let a tak starou látku stále předávají dále..) by zasluhovalo zrušit, spálit infikované kusy a založit nové školství na zelené louce? :-)
Jsem celý život ve škole, a nikdy jsem neseděl v parlamentu. A těším se na to, že program po diskusi nebude můj, ale převážné části odborné veřejnosti.
Jiří Havel
Učitel Jan
Na českých základních a středních školách se rozšiřují negativní jevy jako agresivita vůči učiteli i spolužákům, užívání mobilů ve třídách a prostřednictvím nich zesměšňování a "vytáčení" učitelů atd. Vím, že mnozí lidé říkají, že hodně záleží na učiteli. To je sice pravda, ale jen částečně, neboť kdo se nechce učit a má tendenci se předvádět, s tím ani sebelepší učitel nic nespraví, zvláště když se ho zastane bohatý a mocný tatíček. Učitelé i školy mají jen velmi omezené prostředky. Nebylo by i u nás dobré zavést zpřísnění režimů ve školách (například právo dočasně odebrat mobil či jinou věc, používanou bezdůvodně ve vyučování, právo vykázat na určitou dobu ze třídy žáka staršího 15 let, nenapravitelné sígry unmístit do polepšovny atp.) Určitá opatření například již centrálně zavedli ve Velké Británii. Nebylo by to vhodné i možné u nás?
Práva studentů jsou stejně významná, jako práva učitelů. Zpřísnění je v některých režimech jistě na místě.
Jiří Havel
Jiří Havelka
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak bude prakticky vypadat vybíraní pokut od osob mladších osmnácti let? A co se stane když nezaplatí? To nebudou moci dokončit základní školu? A co jejich zaručené právo na vzdělaní a povinnost ukočit základní školní docházku. Děkuji za odpověď.
Případ nenastává, jde pouze o vysoké školy.
Jiří Havel
Honza
Uz se opet mam na co tesit. Posledni zasah zpusobil to, ze na skole v Praze platim skoro trzni najemne (nebo vam prijde za prespani cca 3-4 noci v tydnu 2500,- Kc malo?) a nemam sanci dosahnout na ubytovaci stipendium z toho duvodu, ze jsem byl pul roku na jine skole a mel jsem tu odvahu ji opustit z toho duvodu, ze to proste byla skola na velice spatne urovni a nevidel jsem v ni svou budoucnost. Tentokrat budou pro zmenu zvyhodneni ti, co si zapisi nejlehci ucitele, ktere zkousky prilis neresi a pomalu automaticky davaji jednicky svym lidem ze cviceni. My co o znamku bojujeme u tezsich ucitelu (na jednicku umi Pan Buh, na dvojku ja, na trojku ti nejlepsi z Vas) budeme penalizovani jeste jednou a to tim, ze nam CSSD zavede skolne. Tleskam tleskam.. Co napred vyjit mezi zaky vysokych skol a reformu s nimi projednat? Daleko spravedlivejsi mi prijde odlozene skolne pro vsechny s tim, ze platit se bude od te doby, co dosahnu na nejake prumerne rocni "minimum", od ktereho se splaci..
Je na škole, jak si systém nastaví. Obtížnější předměty mohou mít jiný koeficient podle běžného počtu reprobací a prospěchu.
Jiří Havel
Honza
Uz se opet mam na co tesit. Posledni zasah zpusobil to, ze na skole v Praze platim skoro trzni najemne (nebo vam prijde za prespani cca 3-4 noci v tydnu 2500,- Kc malo?) a nemam sanci dosahnout na ubytovaci stipendium z toho duvodu, ze jsem byl pul roku na jine skole a mel jsem tu odvahu ji opustit z toho duvodu, ze to proste byla skola na velice spatne urovni a nevidel jsem v ni svou budoucnost. Tentokrat budou pro zmenu zvyhodneni ti, co si zapisi nejlehci ucitele, ktere zkousky prilis neresi a pomalu automaticky davaji jednicky svym lidem ze cviceni. My co o znamku bojujeme u tezsich ucitelu (na jednicku umi Pan Buh, na dvojku ja, na trojku ti nejlepsi z Vas) budeme penalizovani jeste jednou a to tim, ze nam CSSD zavede skolne. Tleskam tleskam.. Co napred vyjit mezi zaky vysokych skol a reformu s nimi projednat? Daleko spravedlivejsi mi prijde odlozene skolne pro vsechny s tim, ze platit se bude od te doby, co dosahnu na nejake prumerne rocni "minimum", od ktereho se splaci..
Platíte jen excesy, a počítáte od průměrů, školy si mohou nastavit systém dle konkrétních podmínek.
Jiří Havel
Slávka
Dobrý den,nápad je dobrý,ale jak třeba chcete zajistit,že si VŠ nebudou chtít vyhazováním studentů od zkoušek zajistit patřičný příjem do pokladny?Sám jste určitě studoval a víte,že úspěch u zkoušky ne vždy záleží na vědomostech,ale na dobrém či špatném rozmaru zkoušejícího.Kdyby zkoušky probíhaly jen formou testu-budiž,ale tak to přece není.
Protože se případný poplatek platí až od nadprůměru reprobací, nemohou si vyhazováním kantoři finančně polepšit.
Jiří Havel
Daniel Munich
Zdravim vas on-line: Hodláte nějakým způsobem zvyšovat dostupnost míst ve školkách a jeslích. Pokud ano, tak: (i) jakým způsobem, aby to skutečně fungovalo a (ii) kolik to cca bude ročně veřejné rozpočty stát?
Zdravím Vás Dane, zvyšovat hodláme, nicméně drtivá většina dětí školky navštěvuje, takže jde o relativně menší dodatečný náklad. Ale i ten se v součtu pohybuje v miliardách.
Jiří Havel
Honza
Na terciální vzdělávání je v OECD poskytováno v průměru 1,7 % HDP, což by v našich podmínkách znamenalo cca 61,2 miliardy korun ročně. Nyní je to v ČR cca 0,8% HDP. Finanční deficit v této oblasti je tedy v desítkách miliard korun ročně. Jste připraveni dávat do školství navíc tyto prostředky, aby se zajistila srovnatelná úroveň se zeměmi OECD? Jde Vám o navýšení % populace s vysokoškolským vzděláním? Jak toho hodláte dosáhnout?
Prvním cílem je dostat se nad 1 % HDP ročně, a garantovat dlouhodobě podíl výdajů na VŠ.
Jiří Havel
Honza
Nic není zadarmo, současný systém je financován prostřednictvím státního rozpočtu paradoxně vytváří sociální nespravedlnost. Státní „Jánošík“ totiž prostřednictvím daní chudým bere a bohatým dává. Je totiž skutečnost, že pouze 7% studentů v ČR pochází ze sociálně slabších rodin. Daně ale platí i těch 93% chudých, kteří nikdy studovat nebudou a přesto přispívají celý svůj život prostřednictvím daní na studium těm bohatším, kteří následně budou mít své příjmy podstatně vyšší než oni sami (dle statistiky mají absolventi mzdu asi 2,7 násobně vyšší, než ti, kteří na vysokou školu nikdy nechodili). Proč si děti těch bohatých na studium alespoň nepřispívají?
Bohatší zase platí vyšší daně, zejména v systému daňové progrese. Tím se problém přirozeně řeší.
Jiří Havel
Honza
Mezi náklady na studium musíme započítat nejen čas a „peníze“ vynaložené na studium, ale i „ušlý výdělek“. Ekonomové tyto náklady v podobě ušlého výdělku nazývají „náklady obětované příležitosti“. Současné financování ze státního rozpočtu vytváří bariéry pro studium sociálně slabších, kteří se většinou ani nehlásí na studium, protože minimalizují své riziko neúspěchu, že by školu nedokončili. Hlavně ale proto, že nemohou obětovat náklady obětované příležitosti. To znamená peníze, které si vydělají, když nepůjdou studovat. Otázka zní – jste ochotni zavést půjčku na životní náklady při studiu, splatnou po dokončení studia z budoucích příjmů, což by opravdu umožnilo jít studovat i dětem ze sociálně slabších rodin?
Ano, právě to navrhujeme a navrhuje to i Bílá kniha MŠMT.
Jiří Havel
Daniel Munich
Zdravím Vás dnes ještě jednou. Současná vláda předpokládá mírný nominální nárust veřejných výdajů do konce volebního období. Akademická komunita a nejen ta to tvrdě kritizuje. Předpokládám, že i ČSSD považujete naše vysoké školství za výrazně podfinancované. Takže otázky: (i) Jaký průměrný nárůst rozpočtu pro VŠ bude ČSSD jako případná budoucí vládní strana prosazovat v dalším volebním období? Jinými slovy, na jaký % podíl výdajů na HDP se chce v dalším volebním období dostat? (ii) S jak velkým růstem počtu státem financovaných studií* na veřejných vysokých školách v dalších řekněme sedmi letech ČSSD počítá? *) Pro čtenáře: dnes se financují "studia", nikoliv "studenti", protože jeden student může studovat více škol, t.j. studií.
První cíl je nad 1 % HDP. Jen udržení současné úrovně předpokládá růst výdajů reálně o 3 % ročně, nominálně o 6-7. Růst je za touto hranicí. V minulém volebním období jsme zvyšovali výdaje na VŠ asi o 10 % ročně.
Jiří Havel
Honza
Už i Čína zavádí obdobu tzv. australského systému financování HECS. Student má možnost zaplatit za studium buď předem se slevou, nebo po skončení studia a poté, co dosáhne nadprůměrného příjmu, odvodem určitého procenta z budoucího příjmu. Splácení závazku končí vyrovnáním jeho nominální výše. To zapříčinilo, že v průběhu několika posledních let se procentuelně zvýšil počet vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci v Číně z 2-3% na 17%. Sami si nyní zkuste toto procento převést na absolutní počet vysokoškoláků vzhledem k jejich celkové populaci! Celková populace v Číně je 1.188.000.000 obyvatel. Jde Vám o udržení konkurenceschopnosti, nebo jen o „populistické“ slovíčko „zadarmo“? Jak chcete zajistit navýšení % populace s VŠ vzděláním v ČR alespoň na průměr v zemích OECD?
Problém je v tom, že žádný systém školného nedodává dodatečné peníze dříve než za deset let. To už nám vlak konkurenceschopnosti ujede.
Jiří Havel
Honza
Přístup státu k financování veřejných statků (vzdělání vs. dálnice) je asi následující: „Vzdělávání: Vzdělání je veřejný statek Dálnice: Dálnice jsou také veřejný statek Vzdělávání: Stát bude vzdělání občanům poskytovat zdarma z daní. Dálnice: Stát bude občanům stavět dálnice z daní a bude jim je poskytovat také zdarma. Vzdělávání: Stát za tímto účelem založí veřejné školy, které budou financované ze státního rozpočtu. Dálnice: Stát si za účelem výstavby dálnic také založí státní firmu, která bude dálnice z daní pro stát stavět. Soukromé firmy dálnice pro stát stavět nesmí. (Můžou ale nedostanou od státu ani korunu) Vzdělávání: Můžou ale vzniknout i soukromé vysoké školy, ty ale nemají nárok na státní příspěvky. Dálnice: Pokud chce dálnice stavět ještě někdo jiný, tak může. Stát mu to ale nezaplatí a proto mu to musí zaplatit ti, kdo ji budou následně využívat. Když bude stát chtít, tak stát možná poskytne v zimě nějakou „dotaci“ na zimní údržbu, není na to ale právní nárok. POZOR: okresní silnice již nejsou veřejný statek. Ty si hradí každý sám. Vzdělávání: studium na VOŠ je placené.“ Otázka: Nezdá se Vám ve skutečnosti výše uvedená parafráze na současný stav přístupu k rozdílnému způsobu financování dvou veřejným statků zarážející?
Zarážející je to, že škola není odměňována za výsledek své práce.
Jiří Havel
Honza
Studium vysoké školy představuje v průměru 1,76 násobně vyšší budoucí příjem pro absolventy než pro neabsolventy. Tento vyšší příjem je jim poskytnut bez jakékoliv finanční spoluúčasti. Stát zde tedy investoval veřejné prostředky do budoucího vyššího osobního příjmu absolventa. Dalo by se říci, že přerozdělil prostředky od plátců daně k jiným příjemcům a následně jim tak zvýšil jejich osobní prospěch. Dle mého názoru je tedy jisté, že poskytování vysokoškolského vzdělání není veřejný statek, neboť nesplňuje jejich definici, která zní: „veřejné statky jsou dostupné širšímu okruhu spotřebitelů, kteří je mohou užívat, aniž by ostatním snižovali užitek z jejich spotřeby. Vyloučit ostatní spotřebitele ze spotřeby je buď technicky nemožné, nebo nevhodné z řady sociálně ekonomických důvodů“. Otázka: proč si studenti na studium nepřispívají, když jde o smíšený statek?
Ekonomicky dnes studenti platí asi dvě třetiny nákladů na studium, viz argumentace dotazů výše. To je opravdu hodně...
Jiří Havel
Petr Najman
Dobrý den, dá se někdě na stránkách ČSSD najít Zelená kniha nebo ještě lépe přímo kapitola o Vámi chystaných změnách ve vysokém školství? Co znamená horší prospěch? Kde bude hranice dobrého a kde špatného prospěchu, vždyť to je na různých školách odlišné?! Pokud by tedy došlo k placení "pokut" za nezvládnuté zkoušky, platil by se tedy každý další pokus po prvním, který by byl zdarma? Mělo by placení nějaké efekt? Snažili by se více vysokoškoláci? Půjdeme do voleb s tím, že jste PRO PLACENÍ školného? Děkuji za odpovědi S pozdravem a přáním pěkného dne Najman
Zelená kniha se ve schválené podobě objeví k diskusi v polovině října. Pak bude prostor pro roční diskusi odborné i laické veřejnosti. až po této diskusi bude formulován vlastní program. To je smysl Zelené knihy: provokovat diskusi.
Jiří Havel
Honza
Stát financuje ze svého rozpočtu „jako veřejný statek“ např. i pomoc domácnostem, jako je porodné, atd. Tato výpomoc je poskytována všem domácnostem bez ohledu na jejich sociální postavení. Vysoké školství není ale financováno pro všechny občany ČR. Kriteriem pro přidělení této pomoci také není ani důvod, že uchazeč pochází ze sociálně slabé rodiny. Kriterium pro tuto pomoc ani není, že je poskytováno pro všechny studující. Tyto prostředky jsou jen pro ty, kteří studují veřejné vysoké školy. Paradoxem je, že zahraniční studenti na veřejných vysokých školách této výhody dotace ze státního rozpočtu mohou čerpat, ale naši občané - studenti soukromých vysokých škol na tuto pomoc nemají nárok. Otázka: proč si musí studenti VOŠ a soukromých škol platit za studium sami? Jaký je rozdíl mezi studentem - občanem ČR a studentem soukr. školy - občanem ČR. Jak je to s rovností přístupu ke vzdělávání na vysokých školách? Proč jsou studenti soukr. škol a VOŠ diskriminování před studenty veřejných VŠ?
Každý má možnost studovat veřejné školy (vysoké), ostatní byly koncipovány jako doplnějk školské soustavy.
Jiří Havel
Honza
Souhlasíte s tím, že základním předpokladem pro vytvoření fungujícího systému v oblasti terciálního vzdělávání je, že stát nebude znevýhodňovat soukromé vysoké školy před státními, protože pomoc potřebují studenti a nikoliv státní školy. Z tohoto důvodu je minimálním předpokladem: a)že všechny školy dostanou stejné dotace na žáka bez ohledu na skutečnost kdo je jejich zřizovatel, b)dotace půjdou přímo pro studenty a ti se sami rozhodnou, které škole je přinesou. Toto vyřeší odstranění diskriminace mezi soukromými a státními vysokými školami - souhlasíte?
Základním předpokladem úspěšnosti je podporovat školy a studenty s výsledky.
Jiří Havel
Honza
„Vláda se zavazuje k zachování principu bezplatného veřejného základního, středního i vysokého vzdělávání“. K tomuto prohlášení vlády: Vzdělání není nikdy bezplatné a to ani pro vládu, ani pro studenty. Vždy jej musí někdo zaplatit. Vláda tak činí z vybraných daní od daňových poplatníků a studenti platí cenu „nákladů obětované příležitosti“. Přesnější by tedy bylo říci: Vláda se zavazuje, k zachování principu úhrady veřejného základního, středního i vysokého vzdělávání ze státního rozpočtu z daní všech poplatníků – i těch, kteří nikdy nebudou studovat. Souhlasíte s tímto termínem, nebo trváte na vašem populistickém "zadarmo". Kdo to "zadarmo" zaplatí, když ročně chybí ve školství desítky miliard, abychom se dostali alespoň na průměrnou úroveň OECD? Chceme být alespoň průměrní?
Nad průměrnou úrovní OECD, měřeno výsledky, jsme.Chceme být lepší. Každá bezplatnost je samozřejmě jen relativní.
Jiří Havel
Honza
Dle mého názoru by při argumentaci logiky obhajující úhradu nákladů spojených s vysokoškolským studiem ze státního rozpočtu (že jsou náklady spojené se studiem hrazené z rozpočtu ze zdrojů z vyšších daní těch co vystudovali) měli sociálně slabí namítnout: 1)Proč mi vláda tvrdí, že je to bezplatné, když je to hrazené z mých daní 2)Proč mám platit i já – když jsem sociálně slabý a nemám vysokou školu a ani ji studovat nikdy nebudu 3)Když mi tvrdíte, že platí jen ti, co studují a mají pak následně vyšší příjmy a tím i ty zvýšené daně, tak ať to platí transparentně z těch vyšších příjmů a vyšších daní přímo. 4)Neboli - ať platí přímo za studium (z budoucích příjmů a zvýšených daní) - a ne přes daně – je to méně byrokratické a více transparentní, než přerozdělování přes státní rozpočet - souhlasíte s úhradou nákladů na studium přímo od těch, kteří vystudovali, poté co jejich příjem dosáhne určité minimální výše - tzv. odložené školné?
Daňové zatížení sociálně slabých je minimální, Deset procent nejbohatších platí přes padesát procent objemu daní. Progrese je lepší než zatížení těch sociálně nejzatíženějších, to jsoun třicátníci s rodinami a dětmi.
Jiří Havel
Honza
Mezi náklady na studium musíme započítat nejen čas a „peníze“ vynaložené na studium, ale i „ušlý výdělek“. Ekonomové tyto náklady v podobě ušlého výdělku nazývají „náklady obětované příležitosti“. Současné financování ze státního rozpočtu tedy vytváří bariéry pro studium sociálně slabších, kteří se většinou ani nehlásí na studium, protože minimalizují své riziko neúspěchu, že by školu nedokončili. Hlavně ale proto, že nemohou obětovat náklady obětované příležitosti. To znamená peníze, které si vydělají, když nepůjdou studovat. Otázka zní – jste ochotni zavést půjčku na životní náklady při studiu, splatnou po dokončení studia z budoucích příjmů, což by opravdu umožnilo jít studovat i dětem ze sociálně slabších rodin?
Odpovězeno výše.
Jiří Havel
Honza
4) Už i Čína zavádí obdobu tzv. australského systému financování HECS. Student má možnost zaplatit za studium buď předem se slevou, nebo po skončení studia a poté, co dosáhne nadprůměrného příjmu, odvodem určitého procenta z budoucího příjmu. Splácení závazku končí vyrovnáním jeho nominální výše. To zapříčinilo, že v průběhu několika posledních let se procentuelně zvýšil počet vysokoškolsky vzdělaných lidí v populaci v Číně z 2-3% na 17%. Sami si nyní zkuste toto procento převést na absolutní počet vysokoškoláků vzhledem k jejich celkové populaci! Celková populace v Číně je 1.188.000.000 obyvatel. Jde Vám o udržení konkurenceschopnosti, nebo jen o „populistické“ slovíčko „zadarmo“? Jak chcete zajistit navýšení % populace s VŠ vzděláním v ČR alespoň na průměr v zemích OECD?
Viz výše.
Jiří Havel
Občan stojící stranou
Dobrý den pane Havel. A co student, který studuje na VŠ a žije na pokraji bídy a klidně se může stát, že neúspěje u první zkoušky a úspěje třeba u třetí. Vždyť se to stává velmi částo. Musíte to přece znát z vlastní praxe. Někdy stačí i nálada profesora a je tu neúspěch.
Jeden nebo dva špatné pokusy jsou zdarma. Ale patnáct je trochu moc.
Jiří Havel
Leopold
Dorý den pane Havle. A co když jde o studenta žijícího na pokraji bídy. Vždyť musíte znát z vlastní zkušenosti,že se valmi lehce stává vyhazov od zkoušky na VŠ Stačí k tomu přece i špatná nálada zkoušejícího.Děkuji.
Už jsem na tento dotaz v nějaké formě odpověděl. Děkuji jinak za spoustu krásných dotazů, za zájem a fundovanost. Těším se na shledanou při návazné diskusi a přeji hezký zbytek dne. Jiří Havel
anonym
Jimmy
Dobrý den, domníváte se, že současný vývoj českého vysokého školství, kdy humanitní a sociálněvědní fakulty chrlí ročně desetitisíce absolventů, kteří z velké části následně nastupují na místa, kde většinou není vyžadována ani maturita a na druhou stranu se nedostávají peníze na špičkový výzkum na fakultách technických, přírodovědných či lékařských? Nedochází v tomto případě k zbytečnému plýtvání penězi daňových poplatníků? Vidíte problém současné české společnosti v tom, že většina mládeže netouží po opravdovém, ale těžce získaném vzdělání na lékařských či technických fakultách, ale spokojí se se snáze získaným titulem například na sociologii či estetice? Máte nějaký nápad, jak toto smýšlení změnit? Upřímně řečeno, já ne...
Musíte zlepšit výjkon středních škol. A odměňovat školy s výsledky. Paradoxem je, že nejlepší školy mají nedostatek studentů. Matfyz, ČVUT, VŠCHT.
Jiří Havel
Leopold, Zdeněk Zlý
Dobrý den.Klidně se může stá. Přece to musíte znát z vlastní zkušenosti, že zkoušející má na VŠ má špatnou náladu a je vyhazov. K tomu ještě jde o studenta živořícího na pokraji bídy a s každou stovkou počítá.
Souhlas. proto také nejde o postih za běžný počet pokusů, jen nadstandardní.
Jiří Havel
Marek K.
Pane Havle, slyšel jste někdy o osobnosti Josefa Hlávky? Víte, jak on například, před více než 100 lety, efektivně řešil dobré a špatné studenty?
S nadáním Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových dlouhodobě spolupracuji. Vivat Hlávka!
Jiří Havel
Patrik Eichler
Pěkný den, pustí se ČSSD do změn normativu a jeho koeficientů, podle kterých jsou dnes VŠ financovány? Nebo plánujete nechat vše při starém? (Jinak, pane Münichu, akademici neprotestují proti nominálnímu zvýšení prostředků, ale proti jejich reálnému snížení. Což je - jistě jen malý - rozdíl.:)
Musí se pustit, zdroje nemohou klesat.
Jiří Havel
Milan
Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na Váš názor na Vyšší odborné školy. Jsem její absolvent a setkávám se s různými názory. Např. "lepší střední škola" nebo úroveň srovnatelná s bakalářem z VŠ... K čemu se klaníte Vy? Nebude jednou v budoucnu Vyšší odborné vzdělání ošetřeno vysokoškolským zákonem a ne školským zákonem ? Děkuji. Milan Š.
Částečně probíhá změna VOŠ v bakalářské školy. Ale stejně tu bude místo pro pomaturitní studium.
Jiří Havel
Parsifal Emanuel
Je podle Vás dobře, že stát platí vysokým školám dotace za hlavu?
Měl by platit za výsledky studia.
Jiří Havel
Karel
Dobrý den, jak socdem podpoří zvýšení míst ve školkách a uvolní desetitisíce kvalifikovaných sil do ekonomiky. Neměly by podniky byt motivovány aby zaměstnávaly matky s malými dětmi - např nižšímy odvody a pod. Státu by se zvýšená zaměstananost kvalifikovaných matek czcela určitě vyplatila místo dávek by platily daně, rodiny vy mohly více utrácet atd. Co Vy na to??
Ano, je to součást obecnějšího programu.
Jiří Havel
Míra Budějce
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kolik stojí takovýto online rozhovor, který má upoutat na předvolební snahu ČSSD. Dále bych se chtěl zeptat, proč nesouhlasíte se školným pro všechn bez rozdílu, kdy by dostal student úvěr, který by po vystudování zplácel. Podle mě by to zlepšilo kvalitu výuky a hlavně by vystudovaní jedinci našli uplatnění, protože by studovali tak, aby se skutečně uplatnili.
Úvěry právě navrhujeme. Dotaz na cenu on line adresujte vydavateli. Ale dělá je pravidelně. Mne to stojí čas.
Jiří Havel
Vladislav Černík
Dobrý den, neoceňuji iniciativu zpoplatnění horšího prospěchu. Za horším prospěchem často stojí examinátoři typu Servít, který byl znám leckde. Jakou možnost mají studenti examinovat examinátora? To chtělo řešit především. Dík.
Zdravím, jde jen o zachycení excesů, nikoli o placení Servítů.
Jiří Havel
Roman Kodym
Nemyslíte, že pokud škola získá 200,- Kč za neúspěšnou zkoušku, tak se budou profesoři snažit maximálně vyhazovat a nechat projít až na třetí termín? Podobně jako měšťáci místo aby potírali kriminalitu, tak celej den stojí v jednosměrce a kasírují do obecního rozpočtu...
Čím vícer vyhazujete, tím se vám posouvá průměr, od kterého se platí. Nemůžete vydělat.
Jiří Havel
Jan Vašíček
Souhlasl byste se systém, který by fungoval následovně: student VŠ bude mít možnost půjčit si finanční prostředky nejen na úhradu školného (pomohlo by to i v případě zavedení pro studenty jen soukromých vysokých škol), ale i dalších přiměřených životních nákladů po dobu studia (pro všechny studenty soukromých i veřejných vysokých škol). Stát, či jiná instituce by mu půjčila prostředky a zaevidovala jeho závazek v našem daňovém sytému. Následně po ukončení studia by pak student začal splácet až v okamžiku, kdy jeho mzda překročí určitou mez (například překročí jeho průměrná mzda 20.000,-- Kč). Výše splátek by měla být stanovena na 500,-- až 1.000,-- Kč měsíčně. Také firmy by měly dostat možnost úhrady školného za své zaměstnance jako daňově uznatelný výdaj. Pro fyzické osoby by se daly tyto splátky uznat do určité výše i jako odečitatelná položka od základu daně. Tím by stát poskytoval cílenou podporu, což je lepší, než princip „vše zadarmo“ hrazený z daní všech plátců prostřednictvím státního rozpočtu. Stávající systém financování veřejných škol bych převedl na systém, ve kterém by každý občan měl právo na „voucher“, neboli poukázku na studium. Ta by měla svoji nominální hodnotu a dále by se ke každému oboru studia stanovily koeficienty náročnosti. Tyto by pak zmenšovali, nebo zvyšovali hodnotu státního příspěvku na studium daného oboru. Tento voucher by každý student předal škole, kterou si vybral a tím ji přinesl státní dotaci. Systém lze korigovat jednak změnou nominálu voucheru a dále změnou koeficientů náročnosti studia. Spíše bych ale preferoval název „koeficient podpory státu pro daný obor“. Výší školného by byl rozdíl mezi cenou studia stanoveného školou a dotací státu pro studenta. Každý student by měl nárok jen na jednu dotaci. Pokud by se rozhodl pro další vysokou školu, či přestup, již by si musel hradit celou výši školného sám. Samozřejmě by měl stát poskytovat i další cílené dotace (např. dle prospěchu, pro sociálně slabé či jiné). Tento systém by navíc umožňoval i anonymní sledování průměrné výše příjmů absolventů jednotlivých vysokých škol a dával tak přehled o jejich úspěšnosti. Finanční úřady by následně takto vybrané prostředky vrátily státu a ten by je mohl využít pro podporu dalších studentů, případně by splátky posílaly škole, či jiné organizaci, která studentovi finanční prostředky půjčila a uhradila tak za něj školné. Zvážil bych také výhodu pro studenty státních vysokých škol ve formě „garance“ splácení těchto závazků vůči škole.
Každý takový systém je jako penzijní pojištění. Výsledky inkasujete za deset, patnáct či dvacet let. Progresivní daň dělá totéž a spravedlněji. Proč mám být osvobozen já, v padesáti, ale platí třicátník se ženou dvěma dětmi a hypotékou?
Jiří Havel
Petr
Co si myslíte o sociálním stipendiu? Je jeho současná výše 1620 korun dostačující?
ZK i BK MŠMT se shodují na potřebě valolrizace.
Jiří Havel
Patrik Eichler
A jste tedy s to vytyčit hlavní rozdíly mezi "Bílou-MŠMT" a "Zelenou-Vaší" knihou? Možná spíše prakticky než ideově?
Učiníme tak v navazujících textech a diskusích. Principem není lišit se za každou cenu.
Jiří Havel