Učitelé přicházejí s neobvyklým nápadem, jak napravit problémové žáky. Chtějí je na čas vyloučit ze školy, plánují zabavování mobilů a rádi by pro sebe získali i status veřejného činitele. O nápadech, se kterými se na ministerstvo školství obrátila asociace učitelů, informovaly jako první Hospodářské noviny.

Je to reakce na stále se zvyšující agresivitu, menší a menší pozornost a velkou nekázeň ve třídách, říkají učitelé. 

"Pokud by žák například opakovaně slovně napadal spolužáky nebo učitele, ředitel by vydal rozhodnutí o suspendaci, zvedl by telefon a zavolal rodičům, ať si pro žáka přijedou," vysvětlil HN Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství, jak by trestné prázdniny vypadaly. Trest by trval tři dny až týden.

Podívejte se na autentické záběry ze škol
(článek pokračuje pod fotografiemi)

 

S tím, že by trest byl pro některé děti spíše odměnou, nesouhlasí. "Jde především o rodiče. Tohle opatření se jich přímo dotkne, budou se muset o žáka postarat. On sám bude vyloučen z kolektivu," popisuje Štercl. Vyloučení má být podle něj ale až krajní možnost, až poté, co zkrachují pohovory s žákem i jeho rodinou.

Podobný režim platí ve Velké Británii. Tam školský zákon dovoluje vyloučit dítě  ze školy až na 45 dní - přitom dostane pořádnou nálož domácích úkolů a nesmí se hnout z domu.

K návrhům se proto nyní na ministerstvu zatím nechce nikdo oficiálně vyjadřovat. Vyloučení ze školy není jediným nápadem, jak srovnat problémové děti. Učitelé chtějí s ministerstvem vymyslet pravidla, jak legálně zabavit mobilní telefon a jak získat status veřejného činitele. Tedy získat některé pravomoce, které mají policisté.


Jak se díváte  na nápad trestat děti prázdninami? A co vůbec soudíte o tom, jak to v současnosti na školách vypadá? Zlobí děti víc? Mohou za to učitelé, rodiče, nebo je to prostě fakt, s nímž se příliš nedá dělat? Napište nám.

DISKUSE BYLA UKONČENA


Vaše názory

 

clarke@email.cz

Nedavno o tom psali na BBC. Uvadeli jako priklad nejakou, kde si to vyhazovani deti sami v referendu odsouhlasily. Udajne to velmi pomohlo.


Petr Hamáček

K zabavování mobilu, bych chtěl popsat, jak je to zavedeno na naší partnerské škole v Hesensku v Německu. Tam mají žáci naprostý zákaz mobilů ve škole, pokud ho mají, učitel jim ho může na půdě školy okamžitě zabavit, aby mohl být prozkoumám jeho obsah, je mobil odevzdán policii, ta ho zkontroluje a rodičům vrátí zpět.
To jen pro vyvětlení těm, kteří myslí, že mobil je především soukromý majetek. Celé je to však především o kultuře a výchově ke vzájemné úctě, což je hodnota jistě větší avšak abstraknější a tížeji pochopitelná, než nesmyslná demagogie. Možno ověřit na KGS Holderbergschule Eschenburg, Hesensko, Německo.
PS:Bylo to zavedeno poté, co se na internetu objevily necudné záběry jedné z žákyň.


Ferdinand

Nikdo s nimi nehne. Trestat rodiče, ne děti. Na přídavcích, sociálních dávkách, atd. Nechodíš do školy, šup zavolá se na sociálku a přídavky se krouhnou. Horší je to s potomky bohatých rodičů, tam bych to řešil povinnými odvody do školní kasičky. Když si děti nahrávají učitele na mobil a dávají na net, neškodilo by občas skrytou kamerou nahrát ratolesti a spestřit rodičák. To by bylo podivení. Věřím, že doma už si to zvládnou a neptám se jak.


Pavel Mor.Žižkov

Za nás platilo,že když ve škole zasloužil, tak od učitele dostal a když si postěžoval doma tak dostal ještě i doma a fungovalo to perfektně. A nebo poslat Džamilu ať jde učit na nějakou dobrou školu kde mají nějakou dobrou třídu a ne vymýšlet takové "blbosti" co vymýšlí.


Zdeněk Kala Kralupy nad Vltavou

Neznám situaci na ZŠ, ale na středních školách je problém v tom, že je přijat každý žák, který ukončí ZŠ. Pro školu je student zdrojem financí. Takto získaného studenta je nutno si udržet. A tato snaha vede nutně k poklesu požadavků na studenty (znalosti i docházka) a jako zpětná vazba působí i snížená aktivita pracovitých a schopných studentů.

Pokud budou školy financovány dle počtu (jakýchkoliv) studentů a nepodaří se přesvědčit ředitele škol, že musejí budovat dobrou pověst školy (i za cenu poklesu studentů a tím i snížení počtu učitelú) tak budou problémy s kázní i znalostmi studentů. Bude dál pokračovat pokles znalostí studentů. Je mi jasné, že toto neni nic nového. Jen zatím chybí odvaha (a možná i schopnost) toto řešit.


eva.zikesova(a)seznam.cz

Kdo neumí dítě vychovat, nebude ho ani hlídat při vyloučení z vyučování. Místo zlobení ve škole budou grázlíci dělat problémy ve městech.


hello.city(a)volny.cz

Za víc než třicet let v tomhle povolání pokládám návrh za pitomost! Problém postarat se o dítě? Nonsens-rodiče ho nechají bez problémů doma,ať si dělá,co chce. Nazvala bych to odměnou, dítko sedne ke compu, hodí cígo, nohy na stůl. Kolika volovin se ještě dočkám,než to ve školství zabalím?
Pokud vím,pro grázlíky tu máme výchovňáky, když to nejde jinak,patří největší dacani tam. A pěkně za poplatek rodičů-na stravu,náklady ubytovací i mzdové. Pak by možná hleděli, na kolik jejich dáreček přijde. Ne za naše, aby naopak ještě rodinka pár kaček ušetřila.
Je mi líto,může za to systém,že paní Džamilo! Zkuste na dítko jen zvýšit hlas a máte problém. Ředitelé se třesou,aby náhodou nespokojený tatík či matka bojovnice své zlatíčko nepřemístili na jinou školu. Jde hlavně o prachy-nejidiotštější systém za celé roky,PLATBA NA ŽÁKA!


JMS

Vite, myslim, ze zvyseni pravomoci ucitelu je dvojsecnou zbrani. Ucitele by tim sice ziskali vetsi autoritu, ale v pripade nekvalitniho pedagoga by si tim mohli kompenzovat i svou neschopnost ziskat autoritu prirozenym zpusobem. Myslim, ze lepsi reseni je zvysit plat kvalitnich ucitelu. Umoznilo by to, aby ve skolstvi mohli zamestnavat kvalifikovane a schopne pedagogy, a nemusli si vypomahat stredoskolaky.

 

Další názory čtenářů si přečtěte ZDE