Čeští učitelé jsou nejnespokojenější na světě, vadí jim zejména vysoké nároky na jejich práci spojené s nízkým platem a společenskou prestiží. Za problém považují i slabé zapojení rodičů a nízkou snahu žáků ve vyučování.
Výsledky vyplynuly z mezinárodního srovnávání TIMSS, jehož výsledky ve středu představili zástupci ministerstva školství.
V průzkumu TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) se v šesti desítkách zemí porovnávaly znalosti žáků v matematice a přírodních vědách. Dotazníky však vyplňovali také učitelé a ředitelé škol. Mimo jiné se týkaly i pracovního uspokojení učitelů a materiálního vybavení školy.
Náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger uvedl, že výsledky naznačují dlouhodobé podfinancování českého školství. Situace by se prý zlepšila, pokud by učitelům pomáhali i pedagogičtí asistenti, speciální pedagogové a školní psychologové. Ti by se mohli více věnovat dětem, které jsou nějak znevýhodněné, a mají proto s učením problémy.
"V tomto směru máme velký handicap," řekl Kitzberger a dodal, že například pedagogický asistent je ve vyspělých zemích běžný.
Čeští žáci se výrazně zhoršili v matematice
Čeští žáci se ve srovnávání, kterého se zúčastnilo celkem 59 zemí z celého světa, nejvíce zhoršili. Úroveň jejich znalostí je prý zhruba stejná jako při měření v roce 1999, podprůměrná je ale jejich schopnost nabyté znalosti použít v praxi.
Kitzberger vidí příčinu v tom, že učitelé potřebují další vzdělávání, aby se naučili, jak děti lépe učit a vést je k samostatnému myšlení. Proto ministerstvo školství připravuje takzvaný standart profese učitele, který by měl sjednotit požadavky na znalosti absolventa pedagogické fakulty.
Matematika: Postrach českých školáků
Ještě hůř než znalosti českých žáků dopadlo posuzování jejich kladného vztahu k matematice a přírodním vědám. Obliba těchto předmětů je u českých žáků nejnižší ze všech srovnávaných zemí.
Kitzberger k tomu řekl, že se na ministerstvu pokusí zjistit důvody. Pokles zájmu o tyto předměty se prý ale projevil ve všech evropských zemích.