Ještě zhruba měsíc volna zbývá školákům před tím, než opět usednou do lavic. V nadcházejícím školním roce čekají velké změny hlavně střední školy, které začnou učit podle vlastních vzdělávacích programů. Na jaře pak budou žáci posledních ročníků zřejmě poprvé skládat státní maturitu. Pro učně se pak chystají nové závěrečné zkoušky. Nový školní rok přinese i prohloubení školské reformy na základních školách.

Školská reforma, která před dvěma lety odstartovala na základních školách, začne od září i na gymnáziích a některých středních školách. Ty začnou vyučovat podle vlastních osnov. Nově se tak třeba dějepisáři mohou rozhodnout, že nebudou věnovat tolik času výuce starověku a středověku a raději se zaměří na moderní dějiny. Na základních školách se budou podle vlastních vzdělávacích programů učit žáci od první do třetí a od šesté do osmé třídy.

Novinka čeká na jaře také maturanty, měli by skládat jednotnou zkoušku. Ještě předtím si v říjnu všichni žáci posledních ročníků zkusí státní maturity nanečisto. Přestože s nimi mnoho studentů nesouhlasí a dokonce za odložení státních maturit dvakrát demonstrovali, ministryně školství Miroslava Kopicová trvá na tom, že jsou nové zkoušky dobře připravené.

Zároveň ale minulý týden odvolala Martina Macha, ředitele společnosti CERMAT, která má přípravy státních maturit na starosti. Novým ředitelem by se měl stát znovu Pavel Zelený, který stál v čele společnosti od roku 2007 až do ledna letošního roku.

Jednotné zkoušky i pro učně 

Jednotné závěrečné zkoušky budou moci skládat v příštím školním roce i všichni učni. Dosud totiž nebyla jednotná zadání připravena pro všechny obory. Jednotné zkoušky však nejsou povinné. O tom, zda je budou učni dělat, rozhoduje vždy ředitel dané školy.

Střední školy i učiliště se však obávají, že kvůli novému systému v přijímání studentů nebudou ještě v září vědět, kolik dětí k nim přesně nastoupí. I v polovině prázdnin totiž hlásí školy stovky volných míst, kapacity nenaplnila hlavně učiliště. Základní školy totiž opouštějí slabší populační ročníky a nabídka škol je mnohem větší než poptávka studentů. Kvůli tomu se budou zřejmě v následujícím školním roce některé školy slučovat nebo i rušit.

Ke slučování došlo také u oborů vzdělávání, úzce zaměřené specializace se slučují do větších celků. V prvních ročnících se tak začne vyučovat třeba obor kuchař-číšník, dřív se přitom tyto profese vyučovali zvlášť. Místo zámečníka bude nyní strojní mechanik, tento obor v sobě sloučí pět dřívějších specializací.