Od 1. září tohoto školního roku se děti ve školách učí nově i to, jak se chovat k lidem nebo jak správně hospodařit s penězi. Etická výchova a finanční gramotnost, jak se nové předměty jmenují, tak mají děti lépe vybavit pro praktický život. Na středeční tiskové konferenci to řekla ministryně školství Miroslava Kopicová.

Školy mohou tyto obory vyučovat buď samostatně, nebo v rámci jiných předmětů. Na podporu finanční výchovy navíc mohou čerpat i peníze z Evropské unie.

"Jedná se o oblasti, které patří z hlediska budoucího života našich dětí v současné době k těm vůbec nejdůležitějším. Etická výchova má zásadní vliv na hodnotový žebříček a morálku, finanční gramotnost je zase nepostradatelná v praktickém životě," myslí si šéfka českého školství.

Etická výchova 

Etická výchova má naučit žáky slušnému jednání, toleranci a komunikaci. Děti se interaktivní a zážitkovou metodou učí, jak se chovat v osobních vztazích, jak řešit konflikty a jak efektivně komunikovat s okolím. Učitel se žáky rozehrává scénky ze života a problémové situace, žáci pak mají debatovat o možných způsobech řešení.

"Dnes a denně se přesvědčujeme, že naše společnost něco takového naléhavě potřebuje," zdůraznila Kopicová.

"Rozhodně tím nechceme suplovat rodinnou péči," uvedl náměstek ministryně Jindřich Kitzberger s tím, že nové oblasti výuky mají vzdělat spíš děti z rodin, kde tyto znalosti chybí. Toto téma je již součástí nedávno schválených rámcových vzdělávacích programů.

"Tento obor není pro školy závazný," informuje ministerstvo na svém webu.

Finanční gramotnost 

Finanční gramotnost byla do školních osnov zařazena také proto, že podle průzkumů ministerstva financí mají Češi jen malé znalosti v oblasti finančnictví a bankovnictví. Děti i studenti středních škol se proto učí nakládat s penězi, získají i základní povědomí o finančních službách. Tato výuka by je měla vést k tomu, aby v budoucnu dokázali zodpovědně spravovat osobní či rodinný rozpočet.

"Dluhové pasti hrozí již ve velmi mladém věku," upozornila totiž členka bankovní rady Eva Zamrazilová. Průzkum ministerstva financí z roku 2006 například ukázal, že čtvrtina dotázaných nedokáže spočítat, zda je výhodnější výnos 300 korun nebo 15 procent z 3000 korun.

Děti na prvním stupni základních školy by podle ministerstva měly například vědět, proč si nemohou koupit vše, co chtějí. Žáci na druhém stupni mají sestavit jednoduchý rozpočet domácnosti, středoškoláci navrhnout, jak řešit schodkový rozpočet. 

Na podporu pedagogů a osvětu veřejnosti byly ve spolupráci s Českou národní bankou vydány nové učebnice a příručky finanční gramotnosti, kantoři se také mohou účastnit různých školení a kurzů. Školy také na zlepšení výuky finanční gramotnosti mohou čerpat peníze z EU, a to novým, zjednodušeným způsobem.