V českém školství se rýsuje velká změna. Do čtyř let mají v Česku vzniknout dvouleté pomaturitní studijní programy, spolu s tříletým bakalářem by je nabízely současné vyšší odborné školy (VOŠ). Novinářům to ve čtvrtek po jednání s ministerstvem školství řekl viceprezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR Jaroslav Ponec.

Z vyšších odborných škol se stanou profesní instituty a měly by být zařazeny do systému vysokoškolského vzdělávání. I nadále by je ale zřizovaly kraje.

Zástupci ministerstva prý slíbili vypracovat jakýsi bedekr, jak by se měly VOŠ transformovat. Podle Ponce by prý mohl být schválen ještě do konce tohoto roku, zřejmě jako novela vysokoškolského zákona. Od roku 2011 by se pak mohly školy připravovat na změny, z evropských fondů byly na tyto účely vyčleněny dvě miliardy korun.

Ministerstvo: Připravíme jinou koncepci

Ministerstvo školství Poncova slova popřela. "Není pravda, že v Česku mají do čtyř let vzniknout dvouleté pomaturitní studijní programy. Není pravda, že z vyšších odborných škol automaticky vzniknou profesní instituty ," uvedl resort v tiskovém prohlášení.  

Viceprezident Unie zaměstnavatelských svazů prý vycházel z vlastních názorů, které se ale neshodují s představami ministerstva. Koncepce transformace vyšších odborných škol bude podle oficiálních představena v dubnu. "Od představ prezentovaných panem viceprezidentem Poncem se bude zásadně lišit," dodalo ministerstvo.

Titul Bc. namísto DiS.

"Považujeme za vhodné vytvořit novou instituci typu profesního institutu, která by realizovala tříleté bakalářské programy a případně také dvouleté programy, které v naší nabídce chybí," konstatovaly zaměstnavatelské svazy.

V Česku funguje vyšší odborné školství od roku 1992, celkem je nyní 184 VOŠ, zřizovány jsou většinou při středních školách. Nabízejí tříleté prakticky orientované studium zakončené titulem diplomovaný specialista - DiS.

Profesní instituty by měly být podle Ponce zařazeny do terciárního vzdělávání, i nadále by ale fungovaly ve spolupráci s danou střední školou a byly zřizovány kraji. "Za samozřejmou považujeme nutnost zachovat úzkou vazbu profesních institutů na region a zaměstnavatele," uvedl Ponec.

Změny v systému by si vyžádaly také nové akreditace, na obsahu studia by se přitom měly podílet i místní firmy spolupracující se školou. Kredity získané ve dvouletých programech by navíc byly přenositelné do navazujících studijních programů.

Podle Ponce ale budou proti transformaci VOŠ zřejmě protestovat vysoké školy. Ty totiž už dávno vzdělávají studenty ve tříletých bakalářských programech a VOŠ nabízející bakalářské tituly by jim tak zřejmě ubraly uchazeče.