Žáci 5. a 9. tříd na 104 základních školách a víceletých gymnáziích v Česku zasedli v úterý v 9:00 k počítačům. Na monitorech se jim postupně objevovaly otázky z matematiky později i z českého jazyka, které by měli znát.

Průběh testů sledovali inspektoři on-line. Okamžitě věděli, že ve škole v Třinci spadlo internetové připojení, ale škola pokračuje v testech off-line.

Otázka z matematiky pro žáky 5. tříd: Kolik dětí si může rozdělit 564 bonbonů tak, aby každé dostalo nejméně 12 bonbonů a ani jeden bonbón nezůstal?

Pokusné testování žáků, které chce od roku 2014 povinně zavést ministerstvo školství, má zjistit, jaké jsou ve vzdělávání na školách ve výuce rozdíly a lépe stanovit standardy, co by páťáci a deváťáci měli umět. Tentokrát jsou ale zaměřeny na technické zajištění zkoušek.

Testy děti vyplňují na školních počítačích. Odpovědi se pak odešlou k automatickému vyhodnocení a výsledky školáci dostanou za pár minut na monitor.

Téměř tisícovka školáků vyplňovala stejné testy v papírové podobě, aby se porovnalo, která forma dětem víc vyhovuje.

Další generálka v roce 2012

Projekt má na starosti Česká školní inspekce. Dnešní a středeční testování má ale vyzkoušet jen technickou stránku věci, znalosti žáků se budou prověřovat až při další generálce na jaře 2012 a 2013.

"My jsme se do zkoušení zapojili dobrovolně, abychom sami ověřili, jestli jsou testy vyvážené a poskytnou kvalitní zpětnou vazbu. Chceme zjistit, zda budou získaná data věrohodná a jakým způsobem se s nimi bude nakládat," řekl Martin Ševčík, ředitel základní školy v Londýnské ulici v Praze.

Podle něj přistupují žáci k testování jako k rutinní záležitosti. "Naši učitelé předem děti upozornili, že se jedná o běžné srovnávací zkoušení, které třeba přijetí na střední školy neovlivní. S počítačem děti také běžně pracují, takže ke stresu snad nebude důvod," dodal Ševčík.

Ministerstvo: Je to zpětná vazba

Cílem plošného testování žáků 5. a 9. tříd je poskytnout žákům, učitelům a managementu škol zpětnou vazbu o dosaženém pokroku v jejich vzdělávacím procesu.

"Školy nemají žádnou relevantní zpětnou vazbu, jak si stojí. Je to jeden z nástrojů, který může posunout kvalitu našeho vzdělávacího systému," tvrdí náměstek ministra školství Ladislav Němec.

Použité testy inspekce posléze zveřejní, v budoucnu by měla vzniknout volně dostupná databáze úloh pro rodiče a žáky.

Příprava testování přijde na 92 milionů, naostro by se mělo spustit za tři roky. Projekt má ale už nyní řadu kritiků, děti se prý budou jen biflovat požadované znalosti.

Podle výsledků mezinárodních průzkumů znalostí TIMSS a PISA se malí Češi zhoršují nejrychleji ze všech zemí, propadli se hlavně ve čtenářské gramotnosti a schopnostech aplikovat své poznatky v praxi.

Stížnost na zmanipulované přijímačky magistrát zametl pod stůl. Nyní je vyšetří policie - čtěte ZDE