Nedostatečná spolupráce mezi firmami a českými univerzitami už rozhněvala samotné studenty. Berou proto iniciativu do vlastních rukou a zakládají Inventuru školství, která má pomoci věci rozhýbat.

„Rádi bychom, aby nám firmy naznačily, které znalosti a dovednosti potřebují nebo co je teď v jejich oboru moderní. Studenti naší vysoké školy mají zájem o navázání takové spolupráce s firmami, které působí v jihočeském regionu. Například s ČEZ, strojírenskou firmou Bosch i s malými a středními podnikateli, kteří také hledají profesně uplatnitelné lidi,“ říká Jakub Hořický ze studentské unie Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích.

Kromě toho, že se budou pořádat přednášky podnikatelů, dojde i na semináře zaměřené na propagaci úspěšných příkladů spolupráce.

„Nebude to inventura jen ve smyslu kritiky, ale budeme hledat nějaká řešení spolupráce s firmami a pozitivní příklady pak ukazovat,“ popisuje Hořický, jakým způsobem by studenti chtěli dění ve vysokém školství rozhýbat.

Do akcí by se navíc měli zapojit i lidé, kteří mají zkušenosti s podporou vzdělávání a jeho propojováním s podnikáním, třeba organizátoři projektu Matematika s chutí.

„Rádi bychom oslovili osobnosti typu pana Frolíka a expertů z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy ISEA,“ dodává mluvčí České studentské unie Jiří Kohout. Majitel úspěšné firmy na výrobu nemocničních lůžek Linet Zbyněk Frolík totiž patří k propagátorům užší spolupráce škol a byznysu.

Hodnocení výuky

Inventura školství, která oficiálně startuje dnes, chce ale vedle užšího provázání podnikatelské praxe a vědeckého výzkumu zapojit studenty více i do dění na školách. Třeba aby si lépe všímali toho, jak se na univerzitách hospodaří.

„Naším cílem je, aby se lidé starali o to, co se na jejich univerzitách děje, případně upozorňovali na to, když jsou tam nevhodně vynakládány finanční prostředky,“ říká mluvčí studentské unie Jiří Kohout s tím, že právě veřejná kontrola ze strany žáků je nejlepší metoda, jak problémy řešit.

Aby organizátoři věděli, na co přesně upnout pozornost, zpracovali si velký průzkum mezi téměř šesti tisíci studenty. Ti v něm měli mimo jiné ohodnotit úroveň vzdělávání na tuzemských vysokých školách. Polovina studentů dala trojku, čtvrtina za čtyři. K jedničce sáhlo jen jedno procento studentů.

Reforma reformy

Studenti by navíc v rámci Inventury školství, která se inspirovala starší iniciativou nazvanou Inventura demokracie, rádi ovlivnili chystanou reformu vysokého školství. Její hrubé obrysy už jsou hotové, ale zástupci univerzit i studentů s nimi nesouhlasí.

Nejasnosti panují třeba kolem financování vysokých škol. Původně se mluvilo o školném, vláda však chce zavést nakonec zápisné.

 

Jaké vidíte problémy českého školství?“

Problémy školství podle studentů a absolventů vysokých a středních škol

Významnost problému

Nedostatek financí

64%

Nekompetence politiků na ministerstvu školství

58%

Kvalita vysokého školství

56%

Klientelismus a financování sporných aktivit školou

55%

Chybějící podpora vědy a výzkumu

47%

Chybějící reforma školství

33%

Neexistence koncepce směřování vysokého školství

32%

Neprůhledné financování školy/fakulty

29%

Student není vnímán jako zákazník/klient

27%

Nekvalitní vyučující

27%

ctete streda