Nedostatečná spolupráce mezi firmami a českými univerzitami už rozhněvala samotné studenty. Berou proto iniciativu do vlastních rukou a zakládají Inventuru školství, která má pomoci věci rozhýbat.
„Rádi bychom, aby nám firmy naznačily, které znalosti a dovednosti potřebují nebo co je teď v jejich oboru moderní. Studenti naší vysoké školy mají zájem o navázání takové spolupráce s firmami, které působí v jihočeském regionu. Například s ČEZ, strojírenskou firmou Bosch i s malými a středními podnikateli, kteří také hledají profesně uplatnitelné lidi,“ říká Jakub Hořický ze studentské unie Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích.
Kromě toho, že se budou pořádat přednášky podnikatelů, dojde i na semináře zaměřené na propagaci úspěšných příkladů spolupráce.
„Nebude to inventura jen ve smyslu kritiky, ale budeme hledat nějaká řešení spolupráce s firmami a pozitivní příklady pak ukazovat,“ popisuje Hořický, jakým způsobem by studenti chtěli dění ve vysokém školství rozhýbat.
Do akcí by se navíc měli zapojit i lidé, kteří mají zkušenosti s podporou vzdělávání a jeho propojováním s podnikáním, třeba organizátoři projektu Matematika s chutí.
„Rádi bychom oslovili osobnosti typu pana Frolíka a expertů z Institutu pro sociální a ekonomické analýzy ISEA,“ dodává mluvčí České studentské unie Jiří Kohout. Majitel úspěšné firmy na výrobu nemocničních lůžek Linet Zbyněk Frolík totiž patří k propagátorům užší spolupráce škol a byznysu.
Hodnocení výuky
Inventura školství, která oficiálně startuje dnes, chce ale vedle užšího provázání podnikatelské praxe a vědeckého výzkumu zapojit studenty více i do dění na školách. Třeba aby si lépe všímali toho, jak se na univerzitách hospodaří.
„Naším cílem je, aby se lidé starali o to, co se na jejich univerzitách děje, případně upozorňovali na to, když jsou tam nevhodně vynakládány finanční prostředky,“ říká mluvčí studentské unie Jiří Kohout s tím, že právě veřejná kontrola ze strany žáků je nejlepší metoda, jak problémy řešit.
Aby organizátoři věděli, na co přesně upnout pozornost, zpracovali si velký průzkum mezi téměř šesti tisíci studenty. Ti v něm měli mimo jiné ohodnotit úroveň vzdělávání na tuzemských vysokých školách. Polovina studentů dala trojku, čtvrtina za čtyři. K jedničce sáhlo jen jedno procento studentů.
Reforma reformy
Studenti by navíc v rámci Inventury školství, která se inspirovala starší iniciativou nazvanou Inventura demokracie, rádi ovlivnili chystanou reformu vysokého školství. Její hrubé obrysy už jsou hotové, ale zástupci univerzit i studentů s nimi nesouhlasí.
Chlapci mají horší známky než dívky, přestože testy vyplňují lépe. Důvod? Neznámý - čtěte ZDE
Recyklační hlídka vybrala od dětí už tisíc vysloužilých elektrospotřebičů - čtěte ZDE
Nejasnosti panují třeba kolem financování vysokých škol. Původně se mluvilo o školném, vláda však chce zavést nakonec zápisné.
„Jaké vidíte problémy českého školství?“
Problémy školství podle studentů a absolventů vysokých a středních škol |
Významnost problému |
Nedostatek financí |
64% |
Nekompetence politiků na ministerstvu školství |
58% |
Kvalita vysokého školství |
56% |
Klientelismus a financování sporných aktivit školou |
55% |
Chybějící podpora vědy a výzkumu |
47% |
Chybějící reforma školství |
33% |
Neexistence koncepce směřování vysokého školství |
32% |
Neprůhledné financování školy/fakulty |
29% |
Student není vnímán jako zákazník/klient |
27% |
Nekvalitní vyučující |
27% |