Armáda nechala za 80 milionů opancéřovat čtyři transportéry pandur, aby zvýšila jejich bezpečnost. Na strojích tak přibyla zhruba tuna zátěže, a obrněné transportéry ztratily původně požadovanou schopnost plavat. Jeden český pandur přitom stát vyšel na 134 milionů, tedy třikrát dráž než například v Portugalsku. Armáda i ministerstvo obrany závratnou cenu vysvětlovaly i tím, že téměř všechny české obrněné transportéry na rozdíl od jiných umějí plavat. Informovala o tom Mladá fronta Dnes.
Právě ztráta této schopnosti měla být jedním z témat z témat, o kterých na schůzkách se zástupcem firmy Patria Stanislavem Marešem mluvil později odvolaný náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva. MfD schůzky skrytě nahrávala. "Jak fungují pandury?" ptal se podle listu Mareš. "Dobře. Teď jsme jich pět postupně převzali, čtyři starý rakouský jsme trochu přestříkali, dali jsme jim další pancéřování a pojedou tak za dva měsíce do Afghánistánu," odpověděl prý Kopřiva.
Mareš se prý zajímal, zda další pancéřování znamená ztrátu schopnosti plavat. "Vidím, že jste odborník. Ano. Ale to plavání byla od začátku pi..vina, která snížila kompetitivnost. Mohli jsme mít podstatně levnější obrněné transportéry," reagoval údajně Kopřiva.
Ministerstvo obrany pRÝ Kopřivova slova o další vrstvě pancéře potvrdilo. "Transportéry vysílané do Afghánistánu prošly dodatečnými úpravami týkajícími se vybavení rušičkami dálkově odpalovaných nástražných výbušných zařízení a dalšího zvýšení balistické ochrany formou montáže přídavného pancéřování. S tím nejsou vozidla plavbyschopná," uvedl mluvčí Jan Pejšek. Přídavné pancéřování se podle něj dá zase odstranit.
Trik s nákupem letadel Casa: slibovaná výměna za L-159 se nekoná - čtěte ZDE
Armáda nakonec obrněné transportéry Pandur koupí - čtěte ZDE
O nákupu 199 strojů pandur s opcí na 35 dalších v celkové hodnotě 20,8 miliardy korun rozhodla v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka (ČSSD). Koncem roku 2007 kabinet Mirka Topolánka (ODS) od zakázky ustoupil kvůli porušení smluvních podmínek ze strany rakouského výrobce pandurů - firmy Steyr. O půl roku později ale rozhodl o nové zakázce, v jejímž rámci Česko koupilo od Steyru 107 transportérů za 14,4 miliardy. Média už v minulosti označovala nákup pandurů za kontroverzní.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist