Pražští radní bojují za zákaz vjezdu kamionů do města. Pustit je nechtějí ani na Jižní a Štěrboholskou spojku a na Spořilovskou. Náklaďáky tudy dnes projíždějí, protože není dokončena jihovýchodní část Pražského okruhu, která má spojit Běchovice s dálnicí D1.

Ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO) označuje tuto část okruhu za prioritu. V minulosti sám sliboval, že stavět by se mohlo už letos. Nyní tvrdí, že si ještě alespoň dva roky počkáme. V rozhovoru pro HN řekl, že za zdržení může Praha, protože výstavbu okruhu v minulosti sama blokovala. 

Odkazuje přitom na argumenty Strany zelených a odmítavý postoj některých obcí, které v minulosti proti zahájení výstavby vedly soudní spor. Předseda zelených Matěj Stropnický ale oponuje. "Není to tak, že by to brzdila Strana zelených. Ředitelství silnic a dálnic se neumělo vypořádat se soudními připomínkami, které vzešly z jednotlivých soudních rozhodnutí ve sporu s obcemi, takže spor se opakoval," tvrdí.

Sám připisuje zdržení na vrub tomu, že Ředitelství silnic a dálnic odmítalo upravit projekt a zohlednit to, že v okolí silnice žijí lidé. "Požadavky byly například menší křižovatky, lepší odhlučnění a větší vzdálenost od stávající zástavby," popisuje.

Obce ale soudní spor nakonec prohrály a zamítnuta byla i všechna odvolání. Nyní se podle ministra dopravy Ťoka čeká na posouzení ministerstva životního prostředí.

HN: Pane ministře, Praha chce kamionům zakázat vjezd do města. Částečně tak reaguje na to, že se nic neděje se stavbou východní části Pražského okruhu. Vy sám ji přitom označujete za prioritu. Proč se ještě nezačalo stavět? 

Výstavba Pražského okruhu je naší prioritou od okamžiku, co jsem nastoupil do úřadu. Praha neříká úplně pravdu, protože sama svým postojem a postojem svých městských částí výstavbu brzdila. Nemůže tedy nyní tvrdit, že je to záležitostí ministerstva.

Jsou zde odpůrci, kteří stojí proti výstavbě okruhu. Vadí jim, že by byl příliš blízko Prahy, za jejich zahrádkami.

Praha schválila zákaz vjezdu kamionů do města, ministerstvo dopravy
je proti
Do Evropské unie se tlačí kamionoví dopravci z východu - Ilustrační foto.

HN: Výstavbu tedy brzdí vlastníci okolních pozemků?

Nejsou to pouze vlastníci okolních pozemků.

Podívejte se třeba na vyjádření Matěje Stropnického (Strana zelených), který přímo říká, že výstavba Pražského okruhu není potřeba.

Zelení mají pocit, že silnice se stavět nemají. Dnešní právní řád dovoluje výstavby blokovat každému.

HN: Stavba okruhu v současné době nemá územní rozhodnutí ani se o něm nejedná. Co pro zahájení výstavby nyní děláte?

Ministerstvo dopravy sestavilo pracovní skupinu, která se schází s magistrátem a řeší kroky potřebné k zahájení výstavby.

Reálně odhaduji, že ji zahájíme maximálně do tří let.

Kvůli zrušení územního rozhodnutí se nám ale okruh nepodařilo dostat mezi deset prioritních projektů, u kterých se nemusel znovu vyhodnocovat jejich vliv na životní prostředí. Opakovaně jsme tedy předložili studii, která tyto vlivy vyhodnocuje. Tu nyní posuzuje ministerstvo životního prostředí. Schválit by ji mělo na podzim.

O tom je vedení Prahy velmi dobře informované. Zastupitelé Prahy také velmi dobře vědí, jaké kroky můžeme dělat z hlediska legislativy.

HN: Jak tedy zákaz vjezdu pro kamiony vnímáte?

Je to nelogické rozhodnutí. Všichni přemýšlí jenom v duchu blížících se voleb. Podle mě je motivem předvolební tlak. Lídr kandidátky ČSSD Petr Dolínek se tak snaží získat hlasy pražských voličů.

Je to ale sobecké rozhodnutí, protože všechny kamiony budou jezdit přes obce ve Středočeském kraji.

HN: Kdo rozhodne o tom, jestli zákaz vjezdu do města bude platit?

Jestli budou mít kamiony zákaz vjet na Jižní spojku a další silnice, není na rozhodnutí magistrátu. Je to přenesená působnost státní správy.

Magistrát nyní podá žádost, kterou bude posuzovat Silniční správní úřad a policie. Věřím, že zákaz neodsouhlasí s ohledem na zatížení silnic mimo Prahu a důsledky pro českou ekonomiku.

HN: Jaké ekonomické důsledky máte na mysli?
Důsledky pro ekonomiku by byly fatální. Zastavil by se tím tranzit přes Česko. Nejsem si jistý, jestli si to radní uvědomují. Je to sobecké nejenom ke zbytku země, ale také ke zbytku Evropy. Proto si myslím, že Praha jako taková zákaz ve skutečnosti nechce.

Radní ale potřebují, aby ho zatrhla policie, protože je před volbami.

HN: Jsou i jiné způsoby, jak Praze odlehčit od množství spediční dopravy?

Jako řešení vidím kompromis - nechat průjezdné části silnic, které nahrazují východní část Pražského okruhu. Souhlasím s tím, že sjezdy z Jižní spojky budou pro kamiony zavřené.

Mohlo by také pomoci zapojení lodní dopravy do zásobování města. Obchody a stavby blízko vody by zásobovaly lodě. Bylo by tak potřeba méně kamionů.

HN: Proč už jste část dopravy na vodu nepřesunuli?

Projekt nyní připravujeme a fungovat by mohl do deseti let. Problém s lodní cestou je ale velmi podobný cestě silniční. Ekologové jsou často proti stavbám na vodě. Je tedy nutné, aby Poslanecká sněmovna přijala nové zákony. Po vodě by se mohly převážet sypké náklady jako kameny nebo zemědělské produkty a hnojiva.

Související