Z e-shopu s elektronickými dálničními známkami, který v lednu vyvinula při tzv. hackathonu skupina 60 dobrovolníků, stát nevyužije nic. Použitelná byla tak malá část, že to nemělo smysl. Uvedl to ve čtvrtek server Seznam Zprávy s odvoláním na vyjádření organizátora hackathonu Tomáše Vondráčka a Jana Paroubka pověřeného řízením státního podniku Cendis, který systém ke známkám nyní zajišťuje. Cendis ve čtvrtek ČTK sdělil, že pro systém využil vlastní řešení, některé myšlenky z hackathonu se v něm ale objeví.

Premiér Andrej Babiš (ANO) před časem uvedl, že pokud IT systém vyvinutý dobrovolníky bude plně funkční, stát ho využije.

 Dobrovolníci při dvoudenním hackathonu systém vytvořili jako náhradu za zrušenou zakázku na IT systém ke známkám, jehož dodavatelem a provozovatelem měla být podle rozhodnutí Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) společnost Asseco Central Europe. Stát měl za to zaplatit 401 milionů korun. Zakázku ale kritizovali odborníci, opozice i Babiš, podle nich byla předražená a netransparentní. Počátkem března pak dostal zakázku na systém ke známkám za 128 milionů korun Cendis, ministerstvo dopravy tehdy oznámilo, že podnik převezme i roli supervizora mýta za 27 milionů korun.

Paroubek ve čtvrtek ČTK sdělil, že zástupci Cendis a hackathonu se po řadě setkání nad koncepcí nového systému shodli, že pro stát bude efektivnější postavit elektronické dálniční známky na novém základu, který bude potřebám systému více odpovídat. Podle zástupců Cendis musí být základ systému navržen s vazbami na ostatní systémy státu, musí splňovat podmínky kybernetické bezpečnosti a vydržet předpokládanou zátěž, což hodnotí a schvaluje odbor hlavního architekta eGovernmentu ministerstva vnitra. Tímto procesem návrh systému vytvořený státním podnikem prošel, uvedl Cendis v tiskové zprávě.

Organizátor hackathonu Vondráček Seznamu Zprávy sdělil, že SFDI mimo jiné trval na některých funkcionalitách, které v jejich řešení nejsou. Zástupci státu nechtěli couvnout ze zvoleného architektonického řešení systému a výsledné podoby pro uživatele. "Ve výsledku by to teď znamenalo poměrně významné úpravy. De facto zahodit většinu věcí a v podstatě to celé předělat," doplnil Vondráček. V tiskové zprávě, kterou ČTK zaslal Cendis, Vondráček uvedl, že architekturou řešení z hackathonu se však Cendis inspiroval.

Elektronické dálniční známky by od příštího roku měly nahradit dosavadní papírové kupony. Systém by měl být připraven na začátku letošního prosince. Loni stát na prodeji známek vybral 5,35 miliardy korun.