Jak létají senátoři

Naopak senátoři prolétali loni podstatně méně. "Uhradili jsme celkem 13 letenek senátoů v celkové výši 62 tisíc korun," uvedl mluvčí horní komory parlamentu Petr Kostka. A Senát současně nemá na rozdíl od sněmovny problém zveřejnit i jména létajících senátorů - z jedenácti moravskoslezských senátorů cesty letadlem využili čtyři z nich. Kromě bezpartijní Liany Janáčkové to byli tři senátoři za ODS - Václav Vlček, Jiří Žák a Milan Bureš.

Práce politiků je těžká, proto si zaslouží cestovat co nejpohodlněji. A zároveň nejdráž. Jsou o tom zřejmě pevně přesvědčeni někteří severomoravští poslanci, kteří využívají toho, že jim sněmovna proplácí letenky do Prahy. A tuto výhodu využívají i v době, kdy státní rozpočet dosáhl rekordního schodku 192 miliard korun.

Například sociální demokratka Hana Šedivá sama přiznává, že létá často, i když odmítá říci kolikrát přesně. A nepřijde jí na tom nic divného, i když dostává měsíční příspěvek na dopravu ve výši 34 200 korun. "Samozřejmě že létám, když mi to zákon umožňuje a je to pro mě pohodlnější a rychlejší," diví se zájmu.

Neotravujte poslance

Otázka, zda by i poslanci neměli v době rekordního deficitu šetřit, Šedivou rozčílí. "A jak šetříte vy? Voláte a otravujete poslance," rozohňuje se. Na reakci, že novináři telefonují za peníze soukromé firmy, kdežto ona je placena z daní, má pádnou odpověď. "Vždyť vy jste také firma placená námi všemi. Platíme vaše výrobky," reagovala na dotazy HN.

Poslanecká sněmovna včera zveřejnila, že za lety poslanců loni zaplatila 1,5 milionu korun - proplatila 190 zpátečních letenek v průměrné ceně 8014 korun. Na lety zdarma mají přitom nárok všichni poslanci za severomoravský region - celkem 23.

Který zákonodárce a kolikrát letěl, ale sněmovna odmítá říct. "Tyto údaje nelze poskytnou kvůli zákonu o ochraně osobních údajů," říká Roman Žamboch z tiskového odboru sněmovny.

Seznam, kdo za peníze sněmovny létá, přestala sněmovna zveřejňovat v roce 2003. Tehdy novináři zveřejnili, že sněmovna proplatila v roce 2002 více než 600 letů a uvedli i žebříček nejčastějších pasažérů.

Jedním z nich byl poslanec ODS Karel Sehoř: v roce 2002 cestu letadlem z Ostravy do Prahy a zpět absolvoval celkem 57krát. Od loňského září ve sněmovně není - jeho kolegové ho zvolili do kolegia Nejvyššího kontrolního úřadu, kde dohlíží, zda stát zbytečně neplýtvá penězi.

Počet létajících poslanců ale postupně klesá. V roce 2007 absolvovali 328 letů za prací do metropole, o rok později už o rovnou stovku méně.

Do Pendolina stačí zaplatit pouze místenku

Podle poslance za ČSSD Lubomíra Zaorálka ale za pokles nemůže "zodpovědnost" v krizi, nýbrž to, že se již téměř dostavěla dálnice do Ostravy a pendolino dokáže cestu do metropole zdolat za rovné tři hodiny. A cesta autem či vlakem je tak mnohem jednodušší a rychlejší než dříve.

Moravskoslezští poslanci navíc mohou zdarma využívat hromadnou dopravu, včetně rychlovlaku Pendolino. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský řekl, že poslanci si při cestě Pendolinem musejí zaplatit pouze povinnou rezervaci v 1. třídě.

"Určitě letecké dopravě konkurujeme. Pendolino běžně využívají manažeři, státní úředníci. Když si spočítáte čas spojení mezi oběma městy, tak cesta vlakem vychází přibližně stejně, jestli ne kratší dobu než letadlem. U ní musíte započítat cestu na letiště, čekání na odbavení, pak čekání na nástup na letištní plochu," poznamenal Štáhlavský. Při cestě Pendolinem mohou lidé například pracovat na notebooku.

Sám Zaorálek přitom proslul tím, že jako předseda sněmovny často využíval vojenský vrtulník, jehož jeden let do Ostravy a zpět přišel na více než sto tisíc korun. Jen v roce 2005 tak letěl nejméně osmadvacetkrát. "Bylo to jen v nejnutnějších případech, když na mě čekala třeba zahraniční návštěva," hájí se Zaorálek a říká, že létal se sebezapřením. "Ve vrtulníku se mi dělalo špatně," vysvětluje s tím, že v tomto volebním období letadlo na cestu do Prahy ještě nepoužil.

Cestami nekomerčním letadlem proslul i exministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Ten na cesty do zahraničí využíval letky Úřadu pro civilní letectví, který spadal pod jeho úřad. A argumentoval tím, že ušetří za letenky a ministerské lety po Evropě jsou navíc dobrým tréninkem pro piloty - ti totiž tak jako tak musí nalétat určitý počet hodin.