Ministerstvo vnitra dlouhodobě sleduje více než čtyřicet serverů šířících dezinformace odporující zájmům státu, z interních dokumentů to zjistil server Aktuálně.cz. Patří mezi ně i Parlamentní listy, jejichž vlastníkem je senátor Ivo Valenta (Soukromníci). V dokumentech ministerstva jsou tyto servery označovány jako "alternativní".

Konspirátorům vyhovuje YouTube, mají miliony zhlédnutí. Dezinformace šířené videem vypadají důvěryhodněji, říkají odborníci

Šíření dezinformací a proruské propagandy bylo také z jedním z důvodů, proč stát nechal na ministerstvu vnitra vybudovat Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám. "Sledují jich hodně. K nejvlivnějším dezinformačním webům podle nich patří AC24, Svět kolem nás, Lajkit, Vědomosti a Parlamentní listy s jejich subportály. Dále třeba New World Order Opposition, Svobodné noviny, Vlastenecké noviny a Aeronet," prozradil Aktuálně.cz vysoce postavený zdroj z ministerstva vnitra.

Například Valentovy Parlamentní listy také před časem zveřejnily několik cíleně lživých článků. Psaly třeba o tom, že za teroristickými útoky stojí cyklofašisté a že americký prezident Donald Trump práškuje Sýrii chemikáliemi ovlivňujícími myšlenky. "Chyby se stávají. Ale chyba ještě neznamená, že tady někdo chce úmyslně dezinformovat," obhajoval svůj server Valenta, jehož strana Soukromníci sestavovala kandidátky společně s ODS.

Podle mluvčího ministerstva Jiřího Korbela v Česku působí kolem 50 až 100 vlivných osob, které dezinformace šíří. Podle sociologů se nemusí šířit pouze na internetu, stačí, aby ovlivnily názorové vůdce určité skupiny.

Související